Történeti háttér és gyártás
A MÁV V55 sorozatú elektromos mozdonyok a második világháború utáni időszakban, az 1950-es évek elején készültek. A gyártás célja az volt, hogy Magyarország vasúti közlekedését korszerűsítsék és növeljék a vasúti szállítás hatékonyságát. A mozdonyokat a Magyar Állami Vasutak (MÁV) számára fejlesztették ki. A gyártás Budapesten zajlott, és a Ganz Villamossági Művek vállalat volt a felelős a mozdonyok előállításáért. Az első példányokat 1950-ben bocsátották forgalomba, és összesen hat darabot készítettek a sorozatból.
Technikai jellemzők
A MÁV V55 sorozat elektromos mozdonya, amint a neve is sugallja, elektromos meghajtással rendelkezett. Teljesítménye 2200 kW volt, ami jelentősnek számított abban az időszakban. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy két háromtengelyes forgóvázzal rendelkezett. A maximális sebessége 90 km/h volt, ami megfelelő volt az elővárosi és regionális vonatok számára. A mozdonyok hossza körülbelül 18 méter volt, ami lehetővé tette a könnyű manőverezhetőséget a vasúti hálózaton.
Szolgálati történelem
A MÁV V55 sorozatú mozdonyokat elsősorban Magyarország területén használták. Először az elővárosi vonalakon vetették be őket, majd később a regionális vonalak mentén is közlekedtek. A mozdonyok megbízhatósága és teljesítménye miatt népszerűek voltak a MÁV-nál. A szolgálati idejük végére a technológia fejlődése, illetve a korszerűbb mozdonyok bevezetése miatt 1980 körül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV V55 sorozatú mozdonyok közül nem maradt fenn működőképes példány a múzeumokban. Azonban a vasúti történelem szempontjából fontos szerepet játszottak, és a magyar vasúttörténeti írásokban gyakran említik őket. A pontos helyszínek, ahol esetlegesen kiállítva lennének, nincsenek dokumentálva, de a MÁV Nosztalgia Kft. gyakran szervezett nosztalgiavonatokat, ahol hasonló korszakból származó mozdonyokat is bemutattak.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV V55 sorozat a magyar vasúti közlekedés egyik ikonikus alakja lett. Modellvasúti változatait több gyártó is elkészítette, így számos modellező gyűjteményében megtalálható. Bár külön becenevet nem kaptak, a vasútrajongók körében nagy népszerűségnek örvendtek. Kulturális hatásukat növelte az, hogy az 1950-es évek technológiai fejlődésének szimbólumává váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1950 |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Teljesítmény | 2200 kW |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hossz | 18 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google