Történeti háttér és gyártás
A MÁV XIII sorozatú elektromos motorvonat 1884-ben készült, a magyar vasúti közlekedés egyik korai elektromos fejlesztéseként. A sorozatot az akkori igények kielégítésére tervezték, amikor a vasúti közlekedés dinamikus fejlődésen ment keresztül. A gyártást a Ganz és Társa vállalat végezte, amely a kor egyik vezető magyarországi vasúti járműgyártója volt. A motorvonat egy új technológiai korszakot képviselt, amely a gőzvontatás mellett megjelent elektromos hajtást kísérletezte ki. Az 1880-as években a MÁV próbálkozott a vasúti közlekedés modernizálásával, és ennél a sorozatnál az elektromos meghajtás kifejlesztése és alkalmazása volt a cél.
Technikai jellemzők
A MÁV XIII sorozat elektromos motorvonata korának egyik technikai újdonsága volt. Az elektromos hajtásrendszer forradalmi megoldásokat tartalmazott, bár a korszak technológiai fejlettsége még jelentősen korlátozta a teljesítményt. Az ilyen jellegű motorvonatokra jellemző volt az elektromotorok alkalmazása, amelyeket akkumulátorok láttak el energiával. Az elektromos motorvonat maximális sebessége nem érte el a mai modern vonatokét, de akkoriban jelentős fejlődést jelentett. A vonat méreteit illetően nincsenek pontos adatok, de valószínűleg a korabeli standardoknak megfelelően alakították ki, figyelembe véve az utasok kényelmét és a vasúti infrastruktúra adta lehetőségeket. A kialakításra jelentős hatást gyakoroltak a gőzüzemű vonatok szerkezeti megoldásai.
Szolgálati történelem
A MÁV XIII sorozatú motorvonatok leginkább helyi és elővárosi forgalomban voltak használatosak. Az efféle vonatoknak köszönhetően a MÁV kiterjeszthette szolgáltatásait, különösen a városok közötti közlekedés javítására. A forgalomba állításukat követően az elektromos motorvonatok hosszabb ideig szolgáltak, bár az akkori technológiai korlátok miatt nem váltak olyan széles körben elterjedtté, mint a későbbi korszakok vasúti járművei. A típus pontos forgalomból kivonásának ideje nem pontosan dokumentált, de valószínűleg az 1900-as évek elején került sor kivonásukra, amikor az újabb, fejlettebb járművek kezdték átvenni a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV XIII sorozatú motorvonatból nem maradt fenn megőrzött példány, és a múzeumokban sem található meg. Az ilyen korai elektromos járművek ritkán maradtak fenn, mivel a technikai fejlődés gyorsan túlhaladta az efféle megoldásokat. Emiatt nincsenek nosztalgiavonatokban vagy múzeumi kiállításokon bemutatott darabok.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV XIII sorozat különlegessége, hogy a vasúti közlekedés fejlődésének korai szakaszában kísérletezett az elektromos hajtás alkalmazásával. Ennek ellenére a modellvasúti rajongók körében ez a sorozat kevésbé ismert, és nem jelent meg széles körben modellezett formában. Az efféle járművek inkább a vasúttörténészek érdeklődésének középpontjában állnak, akik a vasúti közlekedés fejlődésének minden szakaszát tanulmányozzák.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos motorvonat |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_XIIl_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google