Történeti háttér és gyártás
Az M62 dízelmozdony, amelyet a Szovjetunióban fejlesztettek ki, a második világháború után fokozódó vasúti szállítási igények kielégítésére készült. A mozdonyt a Voroshilovgradi Gépgyár (ma Luhanszk, Ukrajna) gyártotta. Az első példány 1965-ben készült el, és egészen 1994-ig folyt a gyártása. A fő cél az volt, hogy egy erős és megbízható dízelmozdonyt hozzanak létre, amely képes mind személy-, mind teherforgalomban részt venni.
Az M62 sikeresen exportálták több országba is, köztük Magyarországra, Lengyelországba, Németországba és Csehszlovákiába. Összesen több mint 7200 példány készült belőle.
Technikai jellemzők
Az M62 dízelmozdony főbb technikai jellemzői között szerepel a dízel-villamos meghajtás, amely lehetővé teszi, hogy a mozdony 2000 lóerős teljesítményt nyújtson. A tengelyelrendezés Co’Co’ típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. A maximális sebessége körülbelül 100 km/h.
- Teljesítmény: 2000 lóerő
- Tengelyelrendezés: Co’Co’
- Maximális sebesség: 100 km/h
- Hossz: 17,5 méter
- Magasság: 4,55 méter
Szolgálati történelem
Az M62 mozdonyt széles körben használták különböző országok vasúttársaságai. Magyarországon széles körben ismertté vált „Szergej” becenéven. A mozdony többféle szolgálatban is helytállt: használták személyszállító vonatokhoz, de elsősorban teherszállításra lett optimalizálva. Az idők folyamán több felújításon is átesett, hogy megfeleljen a modern követelményeknek. Több helyen még mindig üzemelnek, bár sok helyen már kivonták őket a forgalomból vagy tartalékba helyezték őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az M62-es mozdonyból több példány is megmaradt múzeumi célokra, és nosztalgiautakon is részt vesznek. Magyarországon például a Magyar Vasúttörténeti Parkban is találunk megőrzött példányokat, amelyek bemutatják a mozdony történelmi jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M62 az idők során a modellvasút rajongók körében is népszerűvé vált, több gyártó készítette el ennek a mozdonytípusnak a méretarányos modelljeit. A mozdony egy egyszerű, mégis ikonikus megjelenésével hatalmas rajongótábort szerzett magának. A „Szergej” név Magyarországon köznyelvi kifejezéssé vált, amely jól tükrözi a mozdonytípus helyi kulturális hatását.
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/M62_locomotive
Képek
Források: Wikipédia, Google