Történeti háttér és gyártás
A Maine Central class M 2-6-0 egy különleges gőzmozdony típus, amely az Egyesült Államokban, a 19. század végén készült. Az 1890-es gyártási év kiemelkedő volt a vasúti technológia fejlődése szempontjából, amikor a vasúttársaságok törekedtek a hatékonyabb, erősebb és gyorsabb mozdonyok kifejlesztésére.
Ezeket a mozdonyokat a Maine Central Railroad társaság szerezte be, hogy kielégítsék az egyre növekvő szállítási igényeket az észak-keleti államokban. Az ilyen típusú mozdonyok folyamatosan dolgoztak, hogy a kereskedelmi és utasforgalom gördülékenyen működjön az Egyesült Államok ezen régiójában.
Technikai jellemzők
A Maine Central class M mozdonyok a 2-6-0 tengelyelrendezésről híresek, ami azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtott és nulla utáni kerekük van. Ezt a konfigurációt gyakran „Mogul” néven ismerik, ami a nehéz teherszállításra való alkalmasságát jelzi.
A mozdonyokat gőzhajtás működtette, ami a kor szokásos technológiája volt. Az ilyen mozdonyok képesek voltak jelentős teherbírással dolgozni, és a legújabb technológiákat alkalmazták a kor igényeinek megfelelően.
Szolgálati történelem
A Maine Central class M mozdonyok szervesen hozzájárultak a közlekedés fejlődéséhez az amerikai észak-keleti régiókban. Döntően teherszállításra használták őket, de nem volt ritka, hogy személyszállító vonatokat is húztak a forgalmasabb útvonalakon.
Az évek során fokozatosan kivonták a forgalomból, a technológiai fejlődésekkel párhuzamosan, a 20. század közepén már nem voltak versenyképesek a korszerűbb dízel- és villanymozdonyok mellett.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon nincsenek megőrzött példányok a Maine Central class M mozdonyokból. Az ilyen típusú gőzmozdonyokat többnyire selejtezték, a vasúttársaságok megújították flottájukat az új típusokkal.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Maine Central class M 2-6-0 mozdonyok nincsenek múzeumokban, a Modellvasút-rajongók körében népszerűek voltak, bizonyos gyártók készítettek méretarányos modelleket is.
A „Mogul” kifejezés a nagy teljesítményű, sokoldalú gőzmozdonyok szinonimája lett, ami a mai napig a vasúti történészek és rajongók körében használatos.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Teljesítmény | N.A. |