Történeti háttér és gyártás

A Metropolitan Railway F Class gőzmozdonyokat az angol Beyer, Peacock & Company gyártotta 1901-ben. A londoni Metropolitan Railway számára készítették el őket, hogy kielégítsék az elővárosi vasúti közlekedés egyre növekvő igényeit. A 20. század elején a Metropolitan Railway úgy döntött, hogy a korábban használt mozdonyok helyett jobban teljesítő és megbízhatóbb gépekre van szükség. A Beyer, Peacock & Company, amely Manchesterben működött, 8 darab F Class gőzmozdonyt szállított le a megrendelés keretében.

Technikai jellemzők

Az F Class mozdonyok gőzzel működtek, melyeket az akkori technológia szerint szén tüzelésű kazánokkal láttak el. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 72 km/h-t, ami kifejezetten gyorsnak számított az akkori elővárosi vonatok között. A hajtásrendszer egyszerű volt, de hatékony, hiszen a gőzmozdonyok fő erőátviteli eszköze a dugattyú és a hajtórúd volt.

A mozdonyokat hat tengelyes elrendezéssel tervezték, amely egyenletes súlyelosztást biztosított a pályán. Az F Class mozdonyok hossza megközelítette a 12 métert, ami megfelelő volt az elővárosi vonatok kiszolgálására. Az egyszerű, de robusztus kialakítás hozzájárult a mozdonyok hosszú élettartamához és megbízhatóságához.

Szolgálati történelem

Az F Class mozdonyok elsődlegesen a londoni Metropolitan Railway vonalain álltak szolgálatba, ahol az elővárosi és rövid távú személyszállító vonalakon használták őket. Az idő múlásával a technológiai fejlődés és az elektromos vonatok bevezetése a gőzmozdonyok háttérbe szorulását eredményezte. Az F Class mozdonyokat végül az 1940-es években vonták ki fokozatosan a forgalomból. Bár a mozdonyok szolgálati ideje viszonylag rövid volt a technológiai átalakulások miatt, mégis fontos szerepet játszottak a Metropolitan Railway fejlődésében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az F Class mozdonyokból sajnos egyetlen megőrzött példány sem ismert, amely múzeumban vagy nosztalgiajáratokon részt venne. Az ilyen típusú vasúti járművek ritkasága és a technológiai elavulásuk miatt nem került sor megőrzésükre.

Érdekességek és kulturális hatás

Az F Class mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a köznyelvben vagy a kulturális termékekben. Modellvasúti elterjedtségük is csekély, hiszen a brit vasúti modellezés elsősorban más ikonikus típusokra összpontosít. Az F Class mozdonyokat gyakran egyszerűen az „elővárosi mozdony” névvel illették, rámutatva szolgálati feladatukra és célkitűzésükre.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 72 km/h
Gyártási év 1901
Gyártó Beyer, Peacock & Company
Példányszám 8

Hivatkozások

Metropolitan Railway F Class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google