Történeti háttér és gyártás
Az MGWR Class 12 gőzmozdony egy 19. századi vasúti jármű, amelyet az ír közlekedési igények kielégítésére fejlesztettek ki. A mozdonysorozatot a Dublinban működő Midland Great Western Railway Company (MGWR) rendelte meg. Az MGWR a korszak egyik jelentős vasúttársasága volt Írországban, és a gőzmozdonyokat a személy- és teherszállítási kapacitás növelésére kívánták felhasználni. Az első jármű 1860-ban készült el, és a sorozat összesen 5 darabos példányszámmal rendelkezett. A gyártó vállalat a Beyer, Peacock & Company volt, amely Manchesterben, Angliában működött.
Technikai jellemzők
Az MGWR Class 12 egy 4-4-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, amelyet az úgynevezett „American Old Style” kialakítás jellemzett. A hajtásrendszer gőzmeghajtású volt, amelyet szén égetésével értek el. A mozdony maximális sebessége körülbelül 80 km/h lehetett, bár pontos adat nem áll rendelkezésre. A mozdonyok hossza és tömege a korabeli standardokhoz képest mérsékelt volt, és a személyszállító kocsik húzására lettek optimalizálva.
- Tengelyelrendezés: 4-4-0
- Meghajtás: Gőz
Szolgálati történelem
Az MGWR Class 12 mozdonyokat főként Írországban használták, ahol a Midland Great Western Railway Company szolgálatában álltak. A mozdonyok személy- és tehervonatok vontatására egyaránt alkalmasak voltak. A szolgálati éveik során számos útvonalon közlekedtek, de az idő előrehaladtával az újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelenésével egyre inkább háttérbe szorultak. A sorozatot az 1890-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból, és a járműveket leselejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az MGWR Class 12 sorozatból egyetlen megőrzött példány sem maradt fenn. A mozdonyok közül egy sem került múzeumba, és napjainkban nem lelhető fel sehol a világon.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az MGWR Class 12 gőzmozdonyok nem maradtak fenn, a vasúttörténeti érdeklődés és a gőzmozdonyok iránti nosztalgia miatt számos modellvasúti kiadás készült a sorozatról. Ezek a modellek a vasúti modellezés kedvelői körében népszerűek, és különböző méretarányokban elérhetők. A mozdonyok megjelenése és kialakítása jellegzetes volt, így könnyen felismerhetők a vasúttörténeti kiállításokon és rendezvényeken is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |