MGWR Class D-bogie gőzmozdony

Az MGWR Class D-bogie gőzmozdony az ír vasúti történelem egy különleges darabja volt, amely a 19. század végén hozzájárult a sziget vasúthálózatának fejlődéséhez és modernizálásához.

Történeti háttér és gyártás

Az MGWR Class D-bogie gőzmozdony az 1880-as években készült, a Midland Great Western Railway (MGWR) igényei szerint. Az MGWR Írországban működő vasúttársaság volt, amely az ország nyugati részének közlekedési igényeit szolgálta ki. A mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta, amely Manchesterben, Angliában található. Ezt a típust azért fejlesztették ki, hogy megbízható és hatékony vontatási megoldást nyújtson a növekvő utas- és áruforgalom számára. Összesen 10 darab készült belőle, ami jól mutatja a korabeli vasúti fejlődés intenzitását és az MGWR stratégiáját a korszerűsítésre.

Technikai jellemzők

A gőzmozdonyok technikai jellemzői közé tartozott a gőzmeghajtás, amely a 19. század végén a vasúti közlekedés alappillére volt. A mozdonyok B1 típusú tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy két hajtott és egy futó tengelyük volt. Bár a pontos teljesítmény adatok nem állnak rendelkezésre, ezek a mozdonyok megfelelő vonóerőt biztosítottak a korabeli igényekhez. Az MGWR Class D-bogie mozdonyok hossza körülbelül 11 méter volt, ami kisebb járművet jelentett a mai szabványokhoz képest. Utasférőhelyek vagy osztályok nem kerültek kialakításra, mivel a mozdonyok elsősorban vontatásra készültek. A fékrendszerükről nincsenek részletes információk, de valószínűleg korabeli kézifékekkel és mechanikus rendszerekkel működtek.

Szolgálati történelem

Az MGWR Class D-bogie mozdonyok főként Írországban teljesítettek szolgálatot a Midland Great Western Railway hálózatán belül. Az ilyen típusú mozdonyok általában elővárosi és távolsági vonatok vontatására használták őket, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük igen fontos volt. A mozdonyok több évtizeden keresztül szolgálták a vasúttársaságot, azonban a 20. század közepére a technológia elavulttá vált, és az MGWR fokozatosan kivonta őket a forgalomból. A pontos kivonási időszak nem ismert, de valószínűleg a dízelmozdonyok megjelenésének idején, az 1940-es évek végére fejeződött be a szolgálatuk.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy az MGWR Class D-bogie mozdonyokból bármelyik fennmaradt volna múzeumi vagy megőrzött formában. Az ilyen korabeli gőzmozdonyok közül sokat selejteztek, vagy átalakítottak más célokra, így ezek megőrzése ritka.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár konkrét kulturális hatások vagy érdekességek nem kapcsolódnak közvetlenül az MGWR Class D-bogie mozdonyokhoz, az ilyen típusú gőzmozdonyok általában mély benyomást tettek a közlekedési technológia fejlődésével foglalkozó szakemberekre. A vasúti modellezés rajongói számára gyakori téma lehet az ilyen típusú gőzmozdonyok, különösen azok számára, akik az ír vasút történetét tanulmányozzák.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/MGWR_Class_D-bogie

Képek

Források: Wikipédia, Google