MILW EP-2 (GE) elektromos mozdony

A MILW EP-2 (GE) elektromos mozdony a 20. század egyik technológiai csodája volt, amely hatékony teljesítményével és modern formatervezésével járult hozzá a vasúti közlekedés fejlesztéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Milwaukee Road class EP-2, más néven „Bipolar” mozdonyok, az amerikai Milwaukee Railroad számára készültek. Az elektromos mozdonyokat a General Electric gyártotta 1919-ben. Az EP-2-es mozdonyok kifejlesztésére a növekvő vonatforgalom és a hatékonyabb vontatás igénye miatt volt szükség. Az Egyesült Államok északnyugati régiójában, különösen a hegyvidéki területeken való használatukat tervezte a Milwaukee Road. Összesen 5 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

Az EP-2 mozdonyok elektromos meghajtásúak, amely lehetővé tette számukra a hegyvidéki terepen való hatékony működést. A hajtásrendszer elektromos volt, és a tengelyelrendezésük Bo-Bo+Bo-Bo volt, ami azt jelentette, hogy mindkét mozdonyfél alatt négy kerékpár volt. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt. A mozdony teljes hossza 30,5 méter, magassága pedig közel 4,6 méter. Az EP-2 mozdonyok nem szállítottak utasokat, mivel teher- és személyvonatok vontatására használták őket.

Szolgálati történelem

Az EP-2 mozdonyok az amerikai Milwaukee Road tulajdonában álltak, és főként az Egyesült Államok északnyugati területén használták őket, ahol az elektromos meghajtás különösen előnyös volt a hosszú és meredek emelkedőkön. A mozdonyokat az 1919-es gyártástól kezdve több évtizeden át használták, és végül az 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból. A mozdonyok megbízhatóságuk és teljesítményük miatt elismerést vívtak ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Milwaukee Road EP-2 mozdonyok közül egyik sem maradt fenn működőképes állapotban. Azonban a 10250-es sorozatszámú mozdony részét képezte egy múzeumi kiállításnak, bár ez idővel eltűnt, és nem állították helyre. Sajnos a mozdonyok egyikét sem őrizték meg teljes egészében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EP-2 mozdonyokat gyakran „Bipolar” néven említik, ami az egyedi hajtásrendszerükre utal. Bár a mozdonyok nem váltak híressé filmekben vagy könyvekben, modellvasúti változataik időnként megjelennek a piacon, főként a vasútrajongók körében. A mozdonyok különleges helyet foglalnak el az amerikai vasúttörténelemben, mivel koruk egyik legfejlettebb elektromos mozdonyai voltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1919
Tengelyelrendezés Bo-Bo+Bo-Bo
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 30,5 m
Magasság 4,6 m

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google