Milwaukee Road class EP-2 elektromos mozdony

A Milwaukee Road class EP-2 elektromos mozdony az 1920-as évek amerikai vasútjának ikonikus alakja, mely kimagasló teljesítményével és innovatív kialakításával forradalmasította a távolsági vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Milwaukee Road class EP-2 elektromos mozdonyt 1919-ben fejlesztették ki a Chicago, Milwaukee, St. Paul and Pacific Railroad (CMStP&P), ismertebb nevén Milwaukee Road számára. Az amerikai vasúttársaság célja az volt, hogy hatékony elektromos mozdonyokat állítson szolgálatba a hegyvidéki szakaszokon, ahol a hagyományos gőzmozdonyok nehezen tudtak közlekedni. Az EP-2 típus kifejlesztése egy nagyobb projekt részeként valósult meg, ami az elektromos hajtású mozdonyok alkalmazását célozta a cég nyugati szakaszain.

A mozdonyokat a General Electric és az American Locomotive Company (ALCO) közösen gyártotta. Összesen 5 darabot készítettek, és a Cascade-hegységben található vonalakon üzemeltek, ahol a nagy emelkedők és az időjárási körülmények különleges technológiai megoldásokat igényeltek.

Technikai jellemzők

A Milwaukee Road class EP-2 elektromos mozdony egy erős, megbízható konstrukció volt, amely a hegyi szakaszokon is hatékonyan tudott közlekedni. Elektromos meghajtású rendszere a 3000 V-os egyenáramú hálózatra támaszkodott.

  • Tengelyelrendezés: 1-C+C-1
  • Teljesítmény: 3360 LE (2500 kW)
  • Maximális sebesség: 112 km/h
  • Hossz: 22,86 méter
  • Futómű: Összetett futóműrendszer a hegyi vasúti szakaszok igényeinek megfelelően
  • Fékrendszer: Elektromos és légfékek kombinációja

Szolgálati történelem

Az EP-2 mozdonyokat a Milwaukee Road különlegesen nehéz, hegyi szakaszainak szolgálatában alkalmazták. Az 1920-as évektől kezdődően a Cascade-hegység északi szakaszain közlekedtek, ahol a vasútvonal meredek emelkedői és gyakori havazások jelentettek nagy kihívást. Kiemelkedő teljesítményükkel és megbízhatóságukkal különösen értékesek voltak a vasúttársaság számára.

Az 1950-es években, a technológia fejlődésével és a dízelmozdonyok terjedésével az EP-2 mozdonyokat fokozatosan nyugdíjazták. A legtöbb ilyen mozdonyt az 1960-as évek elejére kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a Milwaukee Road class EP-2 mozdonyok közül egy sem maradt fenn eredeti formájában. A vasúttársaság selejtezése után nem maradtak megóvott példányok, így a történelmi jelentőségű járművek ma már csak dokumentációkban és fényképeken léteznek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Milwaukee Road class EP-2 mozdonyok köznyelvi elnevezése „Bi-Polars” volt, ami elektromos rendszereikre utalt. Bár a mozdonyok már nem léteznek fizikai formájukban, a vasútmodellezés rajongói körében ismert és népszerű darabok, különböző modellgyártók piacra dobtak méretarányos másolatokat azok számára, akik az amerikai vasúttörténet ezen különleges szakaszát szeretnék megőrizni makett formájában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Milwaukee_Road_class_EP-2

Képek

Források: Wikipédia, Google