MLW RS-18 dízelmozdony

Az MLW RS-18 dízelmozdony a kanadai vasutak ikonikus szereplője volt, megbízhatóságát és sokoldalúságát a hideg éghajlaton is bizonyította.

Történeti háttér és gyártás

Az MLW RS-18 dízelmozdonyt a Montreal Locomotive Works (MLW) gyártotta, amely a kanadai vasúti járművek gyártásában játszott jelentős szerepet. A mozdonyt 1956-ban kezdték el gyártani, hogy megfeleljen a kanadai vasutak növekvő igényeinek, különösen a dízelmozdonyok korszerűsítésére. Az MLW az American Locomotive Company (ALCO) licencével dolgozott, így az RS-18 a már meglévő ALCO modellek továbbfejlesztéseként jött létre.

A mozdonyt elsősorban a kanadai államvasutak számára tervezték, hogy az ország különböző földrajzi viszonyai között is hatékonyan működhessen. Az RS-18-at 1956 és 1960 között gyártották, és körülbelül 351 darab készült belőle. Ezek a mozdonyok főként az elővárosi és teherszállítási feladatokban vettek részt.

Technikai jellemzők

Az MLW RS-18 dízelmozdonyt dízel-elektromos hajtásrendszerrel szerelték fel, amelyet a 12 hengeres ALCO 251B motor hajtott. A mozdony legnagyobb teljesítménye körülbelül 1800 lóerő volt, amely megfelelő teljesítményt nyújtott a kanadai vasúthálózat különféle szakaszain.

  • A mozdony maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt.
  • A tengelyelrendezése B-B típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két hajtott tengelyből áll.
  • A mozdony hosszúsága körülbelül 17,37 méter volt.
  • A futómű és a fékrendszer modernebb pneumatikus megoldásokat alkalmazott, így biztosítva a mozdony megbízható működését különféle környezeti viszonyok között.

Szolgálati történelem

Az MLW RS-18 dízelmozdonyokat széles körben alkalmazták a kanadai vasutaknál, ahol főként teherszállítási és elővárosi személyszállítási szolgálatban álltak. A mozdonyok hosszú időn át megbízhatóan üzemeltek, és több modernizáláson is átestek, hogy megfeleljenek az időközbeni technológiai fejlődésnek. Az 1980-as évekre azonban a legtöbb RS-18-at fokozatosan kivonták a közvetlen szolgálatból, ahogy újabb és modernebb mozdonyok léptek a helyükre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az MLW RS-18 néhány példánya megőrizte helyét Kanadában különféle vasúti múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban maradt meg, és nosztalgiautakon is rész vesz, hogy bemutassa a vasúti történelem ezen jelentős fejezetét.

Érdekességek és kulturális hatás

Az MLW RS-18 mozdonyok nemcsak technikai szempontból képviseltek jelentős előrelépést, hanem kulturálisan is hatást gyakoroltak a vasút rajongóira. Modellvasúti formában is nagy népszerűségnek örvendenek, ami tovább növelte a típus ismertségét és megőrizte a gőzmozdonyok korszakának romantikáját a modern dízelkorban. Ezek a modellek gyakran szerepelnek különféle vasúti tematikájú rendezvényeken és kiállításokon is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1800 lóerő
Maximális sebesség 112 km/h
Tengelyelrendezés B-B
Hosszúság 17,37 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/MLW_RS-18