Történeti háttér és gyártás
Az MLW RSC-14 dízelmozdony a kanadai Montreal Locomotive Works (MLW) gyárában készült 1975-ben. A mozdonyt a Canadian National Railway (CN) vasúttársaság számára fejlesztették ki, mint a korábban gyártott RSC-13 mozdonyok továbbfejlesztett változatát. A gyártás során az MLW RSC-3 modelleket alakították át RSC-14 típusúvá, hogy megfeleljenek az újabb technológiai és működési elvárásoknak. A mozdonyokat alapvetően tehervonatok mozgatására szánták, és kifejezetten az észak-amerikai vasúti hálózat igényeinek kielégítésére készültek.
Technikai jellemzők
Az MLW RSC-14 dízelmozdony hat tengelyes, a tengelyelrendezése A1A-A1A, ami azt jelenti, hogy a mozdony három tengelye hajtott, míg három tengelye nem hajtott. Ez a kialakítás különösen alkalmassá teszi a mozdonyszámot nagyobb rakterhelés szállítására. A mozdonyok hajtását dízelmotor biztosítja, amely kb. 1400 lóerős teljesítmény leadására képes. A maximális sebessége körülbelül 60 mérföld/óra (kb. 97 km/h). Az RSC-14 mozdonyokat jellemzően tehervonatok vontatására használták, de képesek voltak kisebb személyszállító vonatok szolgálatára is.
Szolgálati történelem
Az MLW RSC-14 mozdonyok többségét a Canadian National Railway alkalmazta Kanadában. A szolgálati időszakuk alatt megbízhatóan teljesítettek, és jelentős szerepet játszottak a kanadai vasúti teherszállításban. Bár ezek a mozdonyok eredetileg az 1970-es évek közepén készültek, a CN vasúttársaság számos darabot még az 1990-es évekig is használatban tartott. Idővel néhány mozdonyt kivontak a szolgálatból, ahogy a modernebb technológiájú mozdonyok megérkeztek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs hiteles információ arról, hogy bármelyik MLW RSC-14 mozdony fennmaradt volna múzeumi darabként vagy nosztalgia célokra. Az ilyen típusú mozdonyok meglehetősen ritkák lettek, és a modern vasúti járművek fejlődése miatt többnyire helyettesítették őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az MLW RSC-14 mozdonyok nem voltak különösebben híresek a popkultúrában, technikai jellemzőik és szolgálati történetük érdekes adalékként szolgálnak a vasúti járművek fejlődésének történetében. Ezeket a mozdonyokat gyakran emlegetik a kanadai vasúttörténet részeként, és néhány vasútmodellező kis méretarányban is megalkotta a típust, hogy bemutassa a kanadai vasúti örökséget.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 1400 lóerő |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 97 km/h |