Naphthalene locomotive gőzmozdony

A Naphthalene locomotive gőzmozdony különlegessége, hogy naftalinüzemanyaggal működik, amely innovatív megközelítést jelentett a gőzmozdonyok energiafelhasználásában a múlt század elején.

Történeti háttér és gyártás

A nafthalin gőzmozdony, amelyet 1913-ban fejlesztettek ki, egy különleges példája a korai 20. századi vasúti innovációnak. Gyártását a kísérletező szellem és az új meghajtási módok keresése jellemezte. A mozdonyt a MÁVAG (Magyar Államvasutak Gépgyára) gyártotta Budapesten. Az ilyen típusú mozdonyokat általában a speciális igények kielégítésére tervezték, ideértve az alternatív üzemanyagok vizsgálatát is, ami a kőszénkészletek gazdaságosabb kihasználását célozta meg.

Technikai jellemzők

A nafthalin gőzmozdony működésének alapját a nafthalin, egy szénhidrogén, égetése adta. Ez az anyag magas energiatartalmú, ezért alkalmas volt a gőzmozdonyok hajtására. Az ilyen típusú mozdonyok esetében a hajtásrendszer a hagyományos gőzerőn alapult, de a tüzelőanyag különbözött. A mozdony maximális sebességére, hatótávolságára és egyéb méreteire vonatkozó adatok nem állnak rendelkezésre a forrásokban. Az ismertek alapján a mozdony az alternatív tüzelőanyagokkal való kísérletezés egyik korai példája volt.

Szolgálati történelem

A nafthalin gőzmozdonyokat elsősorban Magyarországon használták, különösen a Magyar Államvasutak vonalain. Bár részletek nem állnak rendelkezésre arról, hogy meddig voltak szolgálatban, az ilyen jellegű mozdonyok általában a kísérleti szakaszok után kikerültek a forgalomból, mivel az alternatív üzemanyagok hatékonysága és költsége nem mindig igazolta az elvárásokat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy a nafthalin gőzmozdonyok bármely példánya megmaradt volna, vagy múzeumban kiállították volna. Az ilyen típusú mozdonyok általában a történelmi kísérletezés szintjén maradtak, és ritkán maradtak fenn fizikai formában.

Érdekességek és kulturális hatás

A nafthalin gőzmozdony az innováció egy érdekes példája, amely megmutatja, hogyan próbáltak a kor mérnökei különféle anyagokat a vasút szolgálatába állítani. Bár nem vált széles körben elterjedtté, hozzájárul a vasúti technológia fejlődésének megértéséhez. Modellvasúti változatairól vagy kulturális előfordulásairól nincsenek ismert adatok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Naphthalene_locomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google