NBR 224 and 420 Classes Gőzmozdony

Az NBR 224 and 420 Classes gőzmozdonyok jelentős szerepet játszottak a 19. század eleji vasúti fejlődésben, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődése új típusú járművek kifejlesztését igényelte.

Történeti háttér és gyártás

A North British Railway (NBR) 224 és 420 osztályú gőzmozdonyok története a 19. század második felére nyúlik vissza, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődése új típusú járművek kifejlesztését igényelte. Ezek a mozdonyok 1871-ben készültek el, és a NBR igényei szerint lettek kifejlesztve. Az NBR egy brit vasúttársaság volt, mely jelentős szerepet játszott Skócia vasúti közlekedésében.

A gyártásért az Edinburgh melletti Cowlairs Művek volt felelős, amely az egyik legjelentősebb vasúti gyártóüzem volt az időszakban. A 224 és 420 osztály összesen 74 példányban készült el, és fontos szerepet töltött be az északi útvonalak kiszolgálásában.

Technikai jellemzők

Az NBR 224 és 420 osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a korszak jellegzetes hajtásrendszere volt. Ezek a mozdonyok jól alkalmazkodtak a kemény skót tájakhoz, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük különösen fontos tényező volt.

  • Tengelyelrendezés: A mozdonyok tipikus elrendezése a kor gőzmozdonyaira jellemző volt.
  • Teljesítmény: Habár pontos adatok a teljesítményről nem állnak rendelkezésre, az ebben az időszakban készült mozdonyok általában magas húzóerejükről voltak ismertek.
  • Tengelytáv: A konkrét tengelytáv szintén nem ismert, de a gyártás szabványaihoz igazodott.
  • Futómű: Stabil és megbízható, amely a skót vasúthálózat igényeihez lett igazítva.

Szolgálati történelem

Az NBR 224 és 420 osztályú mozdonyok az északi brit vasutak kiemelt vonalain szolgáltak. Elsősorban áruszállításra használták őket, de gyakran bevetették személyszállító vonatok élén is. A mozdonyok hosszú évtizedeken át bizonyították megbízhatóságukat, de az ipari fejlődéssel párhuzamosan idővel újabb, modernebb mozdonytípusokra cserélték őket. A kivonásuk pontos ideje nem ismert, de vélhetően a 20. század első felében történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy maradt volna-e fenn valamelyik példány ezekből a mozdonyokból. A korabeli vasúti járműveket általában leselejtezték vagy újrahasznosították, így a túlélő példányok ritkaságnak számítanak. Skócia több vasúti múzeuma azonban büszkélkedhet hasonló korú és típusú mozdonyokkal.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NBR 224 és 420 osztályú mozdonyok fontos szerepet játszottak a skót közlekedési hálózat fejlődésében, bár közvetlen kulturális hatásukról kevés adat áll rendelkezésre. A vasúttörténet iránt érdeklődők körében azonban különleges helyet foglalnak el, hiszen a korai ipari korszak jellemzőinek egyik példáját jelentik. Modellvasutakban és irodalmi feldolgozásokban ritkán jelennek meg, mivel nem tartoztak a kor ikonikus mozdonyai közé.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

További információk az NBR 224 és 420 osztályról