Történeti háttér és gyártás
Az NBR F osztályú gőzmozdonyokat a North British Railway (NBR) rendelte meg, hogy kielégítse a növekvő személyszállítási igényeket az Egyesült Királyságban. A sorozatot Matthew Holmes tervezte, és 1904-ben került a gyártásba. Az NBR számára az egyik fő cél az volt, hogy egy megbízható és hatékony gőzmozdonyt hozzanak létre, amely képes a regionális és elővárosi vonatok üzemeltetésére. A mozdonyokat az NBR Cowlairs-i műhelyeiben gyártották, és összesen 24 darabot készítettek belőlük.
Technikai jellemzők
Az NBR F osztályú mozdony gőzhajtással működik, és 4-4-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami a „Atlantic” konfiguráció része. Ez azt jelentette, hogy elöl 4 vezetőkerék, középen 4 hajtókerék, és hátul 2 kis kormánykerék található. Az ilyen konstrukció előnye, hogy javította a stabilitást nagyobb sebességeknél. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 1.200 lóerő volt, és képesek voltak kifejteni akár 96 kilométer/órás maximális sebességet is. Az F osztályú mozdonyok hossza körülbelül 20 méter volt, és a szén- és víztartályokat is magukba foglalták, ami növelte az üzemeltethetőséget hosszabb távolságokon is.
Szolgálati történelem
Az NBR F osztályú mozdonyai az Egyesült Királyságban, az északi és keleti régiókban szolgáltak, és elsősorban regionális és elővárosi személyszállítási feladatokat láttak el. Az 1923-as brit vasúti társaságok egyesülése után a London and North Eastern Railway (LNER) átvette őket. Az 1930-as években a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel modernebb típusokkal helyettesítették őket. 1935-re a legtöbb F osztályú mozdonyt leselejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NBR F osztályú mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg a mai napig. A teljes sorozatot selejtezték, így a történeti jelentőségű mozdonyok már csak dokumentumokban és rajzokban léteznek.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NBR F osztályú mozdonyok ma már nem léteznek, jelentőségüket a vasúti technológia fejlődésére gyakorolt hatásuk miatt elismerik. A mozdonyok az Atlantic konfiguráció bemutatása révén hozzájárultak a nagy sebességű személyszállítás fejlődéséhez. Modellvasúti verzióik nem ismertek, és közvetlen kulturális hatásuk nem jelentős, de a brit vasúti történelem rajongói közösségében még mindig emlékeznek rájuk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
További információ az NBR F osztályról
Képek
Források: Wikipédia, Google