Történeti háttér és gyártás
Az NBR N osztályú gőzmozdonyokat a North British Railway (NBR) számára tervezték, és először 1886-ban gyártották. Az osztály tervezője Matthew Holmes volt, akinek célja az volt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb gőzmozdonyokat fejlesszen ki a személy- és tehervonatok számára. A mozdonyok a Cowlairs Works üzemében készültek, ami a NBR egyik fő gyártóhelyszíne volt Edinburgh-ban, Skóciában.
Az N osztályú mozdonyok kialakításukban az időszak követelményeinek megfelelve a sebesség és teljesítmény növelésére fókuszáltak. Az osztály egységeit elsősorban a North British Railway belső hálózatain történő közlekedésre szánták, kifejezetten a Skócia és Anglia közötti forgalom igényeinek kielégítésére. Az osztályból összesen 24 darab épült.
Technikai jellemzők
Az NBR N osztályú gőzmozdonyok hagyományos gőzhajtással készültek. A mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengely és négy vezető tengely volt jelen a szerkezetben.
A mozdonyok teljesítménye a kor követelményeinek megfelelően alakult, és képesek voltak kielégíteni mind a személyszállítás, mind a tehervonat-közlekedés igényeit. Maximális sebességük és hatótávolságuk lehetővé tette, hogy nagy távolságokat tegyenek meg a skót és angol vasúthálózaton belül.
- Hajtásrendszer: Gőzhajtás
- Tengelyelrendezés: 4-4-0
- Fékrendszer: Mechanikus fékek a korszak standardjainak megfelelően
Szolgálati történelem
Az N osztályú mozdonyok elsősorban a North British Railway hálózatán szolgáltak Skóciában. Ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak mind a személy-, mind a tehervonatok vontatásában. Az N osztály megbízhatósága és teljesítménye miatt népszerű választás volt a skót vonalakon.
Az osztály mozdonyait a későbbi években fokozatosan modernizálták, hogy megfeleljenek az új technológiai követelményeknek, azonban a mozdonyokat végül kivonták a forgalomból az 1920-as évek végére, amikor a dízel és elektromos mozdonyok kezdtek elterjedni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NBR N osztályú mozdonyokból nem maradt fenn működőképes példány, és nincs igazolt adat arról, hogy bármelyik példányt megőrizték volna múzeumi célokra. A mozdonyok történelmi jelentőségük ellenére nem váltak a nagyközönség számára bemutatott kiállítási tárgyakká.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az N osztályú mozdonyok köznyelvi elnevezései nem ismertek, a mozdonyok jelentőségének és teljesítményének köszönhetően szerepet játszottak az ipari forradalom idején Skócia és Anglia közötti vasúti közlekedés fejlődésében. Modellvasúti gyártók részéről ritkán készültek méretarányos verziók, így elsősorban a vasúttörténeti szakemberek és rajongók körében maradtak meg emlékezetükben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Gyártási év | 1886 |
Példányszám | 24 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google