NBR N class gőzmozdony

A North British Railway N class gőzmozdony a 20. század elején fontos szerepet játszott a skót vasúti szállítás fejlődésében, megbízhatóságával és teljesítményével sokaknak nyújtott hatékony közlekedési lehetőséget.

Történeti háttér és gyártás

Az NBR N osztályú gőzmozdonyokat a North British Railway (NBR) számára tervezték, és először 1886-ban gyártották. Az osztály tervezője Matthew Holmes volt, akinek célja az volt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb gőzmozdonyokat fejlesszen ki a személy- és tehervonatok számára. A mozdonyok a Cowlairs Works üzemében készültek, ami a NBR egyik fő gyártóhelyszíne volt Edinburgh-ban, Skóciában.

Az N osztályú mozdonyok kialakításukban az időszak követelményeinek megfelelve a sebesség és teljesítmény növelésére fókuszáltak. Az osztály egységeit elsősorban a North British Railway belső hálózatain történő közlekedésre szánták, kifejezetten a Skócia és Anglia közötti forgalom igényeinek kielégítésére. Az osztályból összesen 24 darab épült.

Technikai jellemzők

Az NBR N osztályú gőzmozdonyok hagyományos gőzhajtással készültek. A mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengely és négy vezető tengely volt jelen a szerkezetben.

A mozdonyok teljesítménye a kor követelményeinek megfelelően alakult, és képesek voltak kielégíteni mind a személyszállítás, mind a tehervonat-közlekedés igényeit. Maximális sebességük és hatótávolságuk lehetővé tette, hogy nagy távolságokat tegyenek meg a skót és angol vasúthálózaton belül.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Fékrendszer: Mechanikus fékek a korszak standardjainak megfelelően

Szolgálati történelem

Az N osztályú mozdonyok elsősorban a North British Railway hálózatán szolgáltak Skóciában. Ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak mind a személy-, mind a tehervonatok vontatásában. Az N osztály megbízhatósága és teljesítménye miatt népszerű választás volt a skót vonalakon.

Az osztály mozdonyait a későbbi években fokozatosan modernizálták, hogy megfeleljenek az új technológiai követelményeknek, azonban a mozdonyokat végül kivonták a forgalomból az 1920-as évek végére, amikor a dízel és elektromos mozdonyok kezdtek elterjedni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NBR N osztályú mozdonyokból nem maradt fenn működőképes példány, és nincs igazolt adat arról, hogy bármelyik példányt megőrizték volna múzeumi célokra. A mozdonyok történelmi jelentőségük ellenére nem váltak a nagyközönség számára bemutatott kiállítási tárgyakká.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az N osztályú mozdonyok köznyelvi elnevezései nem ismertek, a mozdonyok jelentőségének és teljesítményének köszönhetően szerepet játszottak az ipari forradalom idején Skócia és Anglia közötti vasúti közlekedés fejlődésében. Modellvasúti gyártók részéről ritkán készültek méretarányos verziók, így elsősorban a vasúttörténeti szakemberek és rajongók körében maradtak meg emlékezetükben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-4-0
Gyártási év 1886
Példányszám 24

Hivatkozások

NBR N class Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google