NER Class K gőzmozdony

A NER Class K gőzmozdony a 19. század végén jelentős szerepet játszott az ipari forradalom vasúti szállításának fejlődésében, megbízhatóságával és teljesítményével új szabványokat állított fel a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A NER Class K egy brit gőzmozdony, amelyet eredetileg a North Eastern Railway (NER) számára terveztek az 1890-es évek elején. A mozdonyok célja az volt, hogy hatékonyabbá tegyék az elővárosi és helyi vonatok kiszolgálását Északkelet-Angliában. Az első példányokat 1890-ben gyártották a Darlington Works üzemben. A tervezést a neves mérnök, Wilson Worsdell vezette, aki kiemelkedő szerepet játszott a korszak vasúti járműveinek fejlesztésében. Összesen 30 darabot állítottak elő, és ezek a mozdonyok elsősorban a NER által üzemeltetett vasútvonalakon szolgáltak.

Technikai jellemzők

A NER Class K gőzmozdonyok a gőz meghajtású járművek közé tartoznak, és 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeznek, ami három kapcsolt kerékpárt jelent. Ezek a mozdonyok ideálisak voltak a nehéz terhek vontatására és az emelkedők leküzdésére. Az egyszerű és megbízható dizájnnak köszönhetően a mozdony könnyen karbantartható volt. A maximális sebességük körülbelül 70 km/h volt, ami megfelelő teljesítményt nyújtott az elővárosi forgalomban. A férőhely kérdése nem vonatkozik a mozdonyokra, mivel ezek nem szállítanak utasokat.

Szolgálati történelem

A NER Class K mozdonyokat elsősorban Angliában használták, és az elővárosi valamint a helyi forgalomban bizonyították hatékonyságukat. Jelentős szerepet játszottak az Északkelet-Anglia vasúti közlekedésének fejlődésében. Az évek során gyakran átalakították vagy modernizálták őket a technológiai előrelépéseknek megfelelően. Az 1930-as évek végére azonban kezdtek elavulni a fejlettebb mozdonyok megjelenése miatt. Az utolsó példányokat az 1950-es évek elején vonták ki a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen NER Class K mozdony sem maradt fenn eredeti állapotában. A korszak más járműveihez hasonlóan ezek a mozdonyok is elhasználódtak és leselejtezték őket a modernizáció során. Így ma már csak a történelmi dokumentumok, fényképek és modellek alapján ismerhetjük meg őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 70 km/h
Gyártási év 1890
Gyártott darabszám 30

Hivatkozások