NER Class M1 gőzmozdony

A NER Class M1 gőzmozdony a 20. század elején vált híressé kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával, meghatározva a korszak vasúti közlekedésének mérföldköveit.

Történeti háttér és gyártás

A NER Class M1 gőzmozdonyt az Egyesült Királyságban fejlesztették ki, az Északkeleti Vasúttársaság (North Eastern Railway, NER) részére. A mozdonyt Thomas William Worsdell tervezte és 1892-ben kezdték gyártani. Az M1 osztály kifejlesztésének célja az volt, hogy hatékony személyszállítást biztosítson, különösen a nehéz vonatok számára, amelyek a yorkshire-i és a durhami szénvidéken közlekedtek.

A gyártásra a Darlington Gépgyárban került sor, amely az Északkeleti Vasúttársaság tulajdonában állt. A gyártási időszak pontos részletei nem állnak rendelkezésre, de a mozdonyok 1892-től kezdve kerültek szolgálatba. Az M1 osztályú mozdonyokból összesen 20 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

A NER Class M1 egy gőzmozdony, amely a gőz technológiát alkalmazza a meghajtásához. Két hengeres kialakítással készült, amely javította a mozdony teljesítményét és hatékonyságát. A mozdony kerék elrendezése 4-4-0 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető- és négy hajtott kereket tartalmazott, valamint nem rendelkezett futókerekekkel.

Az M1 osztály maximális sebessége körülbelül 97 km/h volt, ami az adott kor vasúti igényeit jól kielégítette. A mozdonyok főként személyszállító vonatok továbbítására voltak alkalmasak, biztosítva a stabilitást és a gyorsaságot a vasúti vonalakon.

Szolgálati történelem

A NER Class M1 mozdonyokat elsősorban az Északkeleti Vasúttársaság (NER) használta az Egyesült Királyság területén. Főként személyszállító vonatok továbbítására alkalmazták őket, a szénbányászati régiók kiszolgálása mellett. A mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról voltak ismertek, amíg az újabb technológiák be nem váltották őket.

A NER Class M1 mozdonyokat az 1920-as évek végén és az 1930-as évek elején fokozatosan kivonták a forgalomból, amikor az újabb, hatékonyabb gőzmozdonyok és a dízel mozdonyok megjelentek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, nincs információ arról, hogy bármely NER Class M1 mozdony megmaradt volna. A rendelkezésre álló adatok szerint egyetlen példány sem maradt fenn, sem működőképes állapotban, sem múzeumi kiállításként.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NER Class M1 mozdonyok jelentős történelmi értéket képviseltek az Északkeleti Vasúttársaság történetében. Bár modellezési szempontból nem lettek különösen népszerűek, az ipari vasúttörténet iránt érdeklődők számára továbbra is fontosak maradtak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Kerék elrendezés 4-4-0
Gyártási év 1892
Maximális sebesség 97 km/h
Példányszám 20

Hivatkozások

NER Class M1 Wikipédia oldala

Képek

Források: Wikipédia, Google