Történeti háttér és gyártás
A NER Class P1 gőzmozdonyt az Északkeleti Vasút (North Eastern Railway, NER) fejlesztette ki 1898-ban. A mozdonyt Vincent Raven, a NER főmérnöke tervezte, hogy hatékonyabban kezelje a nehéz teherszállítást az ipari régiókban. A gyártásra az 1898-as évben került sor, és a Darlington Vasmű volt a fő helyszín. Összesen négy példány készült el ebben az osztályban.
Technikai jellemzők
A NER Class P1 egy 4-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony. A hajtásrendszerét kétféle szerkezet alkotta, amelyet úgy terveztek, hogy optimalizálják a mozdony teljesítményét. A mozdony maximális sebessége megközelítette a 75 km/h-t, amely akkoriban kiemelkedőnek számított. A két hatalmas hajtórúd biztosította a hatékony energiaátvitelt és a stabilitást nagy sebességnél is.
Szolgálati történelem
A NER Class P1 mozdonyokat elsősorban az északkelet-angliai vasúthálózaton használták, főleg nehéz teherszállításhoz az ipari területeken. A mozdonyok szolgálati ideje alatt kiválóan teljesítettek, azonban az 1920-as években a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése elkezdte háttérbe szorítani a gőzmozdonyokat. Az utolsó P1 mozdonyt az 1930-as években vonták ki a forgalomból és selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos mára egyetlen NER Class P1 mozdony sem maradt fenn. Semmilyen múzeumban nem található meg, és nosztalgiavonatokon sem vesz részt. Ennek ellenére a vasúti rajongók körében a P1 osztály máig emlékezetes maradt.
Érdekességek és kulturális hatás
A NER Class P1 mozdony híres volt az ipari designjáról, amely könnyen megkülönböztethetővé tette a korszak más mozdonyaitól. Bár nem szerepel modellekben vagy híres filmekben, a vasúti történelmi gyűjtők körében népszerű maradt. Modellvasúti verziók nem állnak rendelkezésre, de a vasútbarát közösségben jelentős kulturális hatást gyakorolt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google