Történeti háttér és gyártás
A NER Class Z gőzmozdony egy különleges típus, amelyet a North Eastern Railway (NER) készített 1911-ben. A mozdonyt Vincent Raven tervezte, kifejezetten azzal a céllal, hogy javítsa a vasúttársaság teherfuvarozási képességeit. A Class Z sorozatot az angliai Darlington városában gyártották.
Összesen 15 darabot építettek, és ezek kizárólag a North Eastern Railway számára készültek. A tervezés és gyártás hátterében az a szándék állt, hogy kielégítsék az ipari forradalom idején megnövekedett áruszállítási igényeket az Egyesült Királyság északi régiójában.
Technikai jellemzők
A NER Class Z egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet kifejezetten a nehéz teherszállításra terveztek. A 4-4-2-es tengelyelrendezés és a nagyobb kerékméret lehetővé tette, hogy a mozdony nagy sebességgel és jelentős terheléssel közlekedjen. Bár pontos adatok a maximális sebességről nem állnak rendelkezésre, a gőzmozdonyok általában 60-80 km/h sebességre voltak képesek.
A mozdony gőzhajtását szénfűtésű kazán biztosította, amelynek magas hőmérséklete és nyomása elegendő energiát adott a vontatáshoz. A mozdony méretei és további részletei, mint például a tengelytáv és a teljesítmény, részletesen nem dokumentáltak a forrásokban.
Szolgálati történelem
A Class Z mozdonyokat elsősorban Anglia északkeleti részén használták, ahol a North Eastern Railway szolgáltatott. Ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak az ipari áruszállításban, különösen a szén és acél szállítása terén, amely az ipari forradalom idején kritikus volt.
A gőzmozdonyok alkonya után, amikor a dízel- és elektromos vonatok fokozatosan átvették a szerepüket, a Class Z mozdonyokat is fokozatosan kivonták a szolgálatból. A pontos kivonási dátumok nem ismertek, de feltételezhetően az 1950-es években történt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arra vonatkozóan, hogy a NER Class Z mozdonyból megőrzött példány létezne, vagy hogy bármely múzeumban kiállították volna. Úgy tűnik, mind a 15 darabot selejtezésre került a szolgálat befejeztével.
Érdekességek és kulturális hatás
A NER Class Z gőzmozdony kevésbé ismert a vasúti rajongók körében, és nem rendelkezik széleskörű kulturális hatással. Ennek egyik oka lehet, hogy nem maradt fenn megőrzött példány, így kevésbé jelent meg a vasúttörténeti kiállításokon vagy modellezésben.
Ennek ellenére, a vasúti történelmünk részeként a North Eastern Railway mozdonyai és a hozzájuk hasonló típusok fontos szerepet játszottak a brit ipari fejlődésben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google