Történeti háttér és gyártás
A New South Wales 42 class dízelmozdonyt 1955-ben fejlesztették ki, és főként a New South Wales Government Railways számára készült. A gyártást az ausztráliai Clyde Engineering vállalat végezte. A mozdony kifejlesztésének oka az volt, hogy növelje a vasúti járművek hatékonyságát és megbízhatóságát, egyaránt alkalmasan a teher- és személyszállító vonatokhoz. Összesen 6 darabot gyártottak ebből a típusból, kizárólag belföldi használatra.
Technikai jellemzők
A 42 class mozdony dízel hajtású, GM EMD 567B típusú motorral felszerelve, amely megbízható és erős teljesítményt biztosított. A mozdony teljesítménye körülbelül 1,325 lóerő volt. A tengelyelrendezése A1A-A1A kialakítású, ami azt jelenti, hogy a mozdony egyik futóművében egy hajtott és egy nem hajtott tengely található.
- Maximális sebesség: 130 km/h
- Hossz: körülbelül 18,9 méter
- Magasság: 4,27 méter
- Tengelytáv: 3,658 méter
- Fékrendszer: Légfék
- Vezérlés: Elektromos
Szolgálati történelem
A New South Wales 42 class mozdonyokat főként ausztráliai távolsági és elővárosi vonatok vontatására használták. Szerepük fontos volt az ország vasúthálózatának bővítésében és a vasúti közlekedés modernizálásában. Aktív szolgálatuk 1960-as évek végéig, illetve 1970-es évek elejéig tartott. Az idő múlásával fokozatosan kivonták őket a forgalomból a korszerűbb technológiával rendelkező mozdonyok előretörése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 42 class mozdonyok közül néhányat sikerült megőrizni, és ma múzeumokban és nosztalgikus vasúti eseményeken is szerepelnek. Ilyen például az ausztrál államban lévő NSW Rail Museum, ahol a látogatók megtekinthetik ezeket a történelmi gépeket.
Érdekességek és kulturális hatás
A New South Wales 42 class mozdonyoknak becenevet is adtak: „Bulldog”, ami a mozdony jellegzetes orrára utal. Ezek a mozdonyok az ausztrál vasúti történelem ikonikus részévé váltak, és gyakran szerepelnek modellvasúti készletekben is. A rajongók körében közkedvelt a mozdony modelljének gyűjtése és bemutatása.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |