Történeti háttér és gyártás
A New South Wales 48 class dízelmozdonyokat a magyar Ganz MÁVAG és az angol AE Goodwin cég készítette. Az 1959-től kezdődően gyártott mozdonyok egyaránt a New South Wales államvasút (NSWGR) igényeinek kielégítésére szolgáltak, ahol a korábbi gőzmozdonyokat kívánták modern, dízelüzemű alternatívákkal helyettesíteni. Az AE Goodwin által licenc alapján készült mozdonyok az Alco DL531 modelljére épültek, és összesen 165 darabot gyártottak belőlük, amelyek 1959 és 1970 között készültek el.
Technikai jellemzők
A 48 class mozdonyok dízel-elektromos meghajtással rendelkeznek, amely az Alco 6-251B motor köré épült. Ezek a mozdonyok az osztályába tartozó sorrendben Bo-Bo tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy minden tengely hajtott. A mozdonyok teljesítménye 900 lóerős, és maximális sebességük elérte a 113 km/h-t. A hosszuk körülbelül 16 méter, és a magasságuk 4,27 méter volt. A specifikus adatok a különböző átépítések miatt változhattak.
Szolgálati történelem
A 48 class mozdonyokat széles körben használták Új-Dél-Wales területén, elsősorban tehervonatok és kisebb személyvonatok mozgatására. Ezek a mozdonyok a rugalmasságuknak és a megbízhatóságuknak köszönhetően az államvasút szinte minden vonalán szolgáltak. Az idő előrehaladtával néhány mozdonyt kivontak a forgalomból vagy különféle modernizáción esett át, hogy lépést tartson a vasúti technológia fejlődésével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több 48 class mozdony is megőrzésre került, amelyek közül néhány múzeumokban és vasúti klubok által üzemeltetett nosztalgiavonatokban találhatóak. Például, a Lachlan Valley Railway és a Junee Roundhouse Museum is rendelkezik ilyen mozdonyokkal, amelyek nyilvános bemutatók és különleges események során kerülnek elő.
Érdekességek és kulturális hatás
A 48 class mozdonyok az ausztrál vasúti kultúra ikonikus alakjai, és számos modellvasút-gyártó kínálatában megtalálhatóak méretarányos makettek formájában. Hírnevüket a megbízhatóságuk és sokoldalúságuk alapozta meg, amely különösen az ausztrál vasúti környezetben nagy előnyt jelentett.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártás éve | 1959 |
Gyártó | AE Goodwin |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Teljesítmény | 900 lóerő |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Hossz | 16 m |
Magasság | 4,27 m |