Történeti háttér és gyártás
A New South Wales C30T osztályú mozdonyok az 1920-as évek végén jelentek meg azzal a céllal, hogy az előző C30 osztályú mozdonyokat továbbfejlesszék. Ezeket a gőzmozdonyokat eredetileg elővárosi vonatok húzására tervezték, de szükségessé vált a korszerűsítésük a hatékonyság növelése érdekében.
Az átalakítás során a mozdonyokat 1928-ban kezdték gyártani, és a New South Wales Government Railways számára készültek. A mozdonysorozat összesen 77 példányból állt, és központi szerepet játszott az államvasút hatékony üzemeltetésében.
Technikai jellemzők
A C30T osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez a tervezés lehetővé tette a megfelelő vonóerő biztosítását a vonatszerelvények számára, különösen a hegyvidéki területeken. A mozdony maximális sebessége 80 km/h volt, ami akkoriban elegendő volt a környező területeken történő közlekedéshez.
A mozdonyok hossza körülbelül 18,7 méter volt, ami a korszak mozdonyaihoz viszonyítva nagynak számított. Az acél kerekek és a korszerű fékrendszer hozzájárult a biztonságos üzemeltetéshez.
Szolgálati történelem
A C30T mozdonyok főként Új-Dél-Wales területén üzemeltek, és mind személy-, mind teherszállításra is használták őket. A mozdonyok különösen népszerűek voltak az elővárosi vonatok között, mivel megbízhatóak és viszonylag olcsón üzemeltethetők voltak.
A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején, amikor a dízelmozdonyok átvették a helyüket a vasúti közlekedésben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár sok mozdonyt selejteztek, néhány megmaradt példányt helyreállítottak és múzeumokban állítottak ki. Ezek a mozdonyok ma is megtekinthetők különböző vasúttörténeti helyszíneken Ausztráliában, ahol a vasúttörténet iránt érdeklődők közelebbről is megismerhetik a C30T osztály különlegességeit.
Érdekességek és kulturális hatás
A C30T mozdonyok nemcsak a közlekedéstörténet fontos részévé váltak, de modellvasúti körökben is nagy népszerűségnek örvendenek. Számos modellgyártó készített pontos méretarányos másolatokat, amelyek ma is keresettek a gyűjtők körében. Ezek a mozdonyok különösen az ausztrál vasút történetét kedvelő rajongók számára jelentenek fontos gyűjteményi darabot.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hossz | 18,7 méter |
Hivatkozások
New South Wales C30T Class Locomotive információ (forrás)
Képek
Források: Wikipédia, Google