New South Wales Z12 class locomotive gőzmozdony

A New South Wales Z12 class locomotive gőzmozdony a 19. század végén mutatkozott be, mint az ausztrál vasúti hálózat megbízható újításának egyik ékköve. Rendkívüli tartósságával és teljesítményével hosszú évtizedeken át szolgálta a kontinens vasútvonalait.

Történeti háttér és gyártás

A New South Wales Z12 osztályú gőzmozdonyok történetét az 1877-es évben kezdhetjük, amikor a Beyer, Peacock and Company gyártásában megkezdődött az első darabok előállítása. Ezeket a mozdonyokat eredetileg azért fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a New South Wales-i vasúthálózat bővülő igényeinek Ausztráliában. A típus kifejlesztésének egyik fő célja az erősebb és megbízhatóbb mozdonyok biztosítása volt a személyszállító vonatok számára. Összesen 68 darab mozdony készült ebből az osztályból, amelyeket New South Wales Government Railways megrendelésére gyártottak.

Technikai jellemzők

A Z12 osztályú gőzmozdonyok műszaki kialakítása a korszak technológiai fejlődésének eredményeként komoly előrelépést jelentett a korábbi típusokkal szemben. A mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely a gyorsvonatos közlekedéshez ideálisnak bizonyult. Maximális sebességük megközelítette a 100 km/h-t, ami a kor követelményeinek teljes mértékben megfelelt. A mozdony hossza körülbelül 14 méter volt, jelentős méretű kazánnal és nagy teljesítményű hajtóművel felszerelve.

Szolgálati történelem

A Z12 osztályú mozdonyok számos vonalon szolgáltak New South Wales állam területén, elsősorban személyszállító vonatok élén. Az 1900-as évek elején különösen népszerűek voltak a sűrűn lakott városi területeket összekötő vonalakon. Ezek a mozdonyok megbízhatóságuknak és nagy teljesítményüknek köszönhetően hosszú szolgálati ideig, egészen az 1940-es évek végéig aktívak maradtak. A gőzmozdonyok kivonása a dízelmozdonyok megjelenésével kezdődött meg, és az utolsó Z12-es példányt 1958-ban vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Z12 osztályú mozdonyokból nem maradtak meg működőképes példányok, de néhány darab megőrzésre került múzeumokban. Ezek a mozdonyok fontos részét képezik az ausztrál vasúttörténeti kiállításoknak, elősegítve a gőzmozdonyok iránti érdeklődés és történelmi jelentőség megőrzését. Például a New South Wales Rail Transport Museum gondoskodik arról, hogy az érdeklődők betekintést nyerhessenek a Z12 osztályú mozdonyok történetébe.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Z12 osztályú mozdonyok nem váltak híressé a mozgóképek vagy irodalom terén, a vasúttörténeti rajongók körében nagy tiszteletnek örvendenek. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos modelleket ezekről a mozdonyokról, amelyek az ausztrál vasúttörténet iránti érdeklődést hivatottak fenntartani a hobbi rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év: 1877
Tengelyelrendezés: 4-4-0
Maximális sebesség: 100 km/h
Hossz: 14 méter

Hivatkozások

További információk a Z12 osztályú gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google