Történeti háttér és gyártás
A New South Wales Z12 osztályú gőzmozdonyok történetét az 1877-es évben kezdhetjük, amikor a Beyer, Peacock and Company gyártásában megkezdődött az első darabok előállítása. Ezeket a mozdonyokat eredetileg azért fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a New South Wales-i vasúthálózat bővülő igényeinek Ausztráliában. A típus kifejlesztésének egyik fő célja az erősebb és megbízhatóbb mozdonyok biztosítása volt a személyszállító vonatok számára. Összesen 68 darab mozdony készült ebből az osztályból, amelyeket New South Wales Government Railways megrendelésére gyártottak.
Technikai jellemzők
A Z12 osztályú gőzmozdonyok műszaki kialakítása a korszak technológiai fejlődésének eredményeként komoly előrelépést jelentett a korábbi típusokkal szemben. A mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely a gyorsvonatos közlekedéshez ideálisnak bizonyult. Maximális sebességük megközelítette a 100 km/h-t, ami a kor követelményeinek teljes mértékben megfelelt. A mozdony hossza körülbelül 14 méter volt, jelentős méretű kazánnal és nagy teljesítményű hajtóművel felszerelve.
Szolgálati történelem
A Z12 osztályú mozdonyok számos vonalon szolgáltak New South Wales állam területén, elsősorban személyszállító vonatok élén. Az 1900-as évek elején különösen népszerűek voltak a sűrűn lakott városi területeket összekötő vonalakon. Ezek a mozdonyok megbízhatóságuknak és nagy teljesítményüknek köszönhetően hosszú szolgálati ideig, egészen az 1940-es évek végéig aktívak maradtak. A gőzmozdonyok kivonása a dízelmozdonyok megjelenésével kezdődött meg, és az utolsó Z12-es példányt 1958-ban vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Z12 osztályú mozdonyokból nem maradtak meg működőképes példányok, de néhány darab megőrzésre került múzeumokban. Ezek a mozdonyok fontos részét képezik az ausztrál vasúttörténeti kiállításoknak, elősegítve a gőzmozdonyok iránti érdeklődés és történelmi jelentőség megőrzését. Például a New South Wales Rail Transport Museum gondoskodik arról, hogy az érdeklődők betekintést nyerhessenek a Z12 osztályú mozdonyok történetébe.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Z12 osztályú mozdonyok nem váltak híressé a mozgóképek vagy irodalom terén, a vasúttörténeti rajongók körében nagy tiszteletnek örvendenek. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos modelleket ezekről a mozdonyokról, amelyek az ausztrál vasúttörténet iránti érdeklődést hivatottak fenntartani a hobbi rajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év: | 1877 |
Tengelyelrendezés: | 4-4-0 |
Maximális sebesség: | 100 km/h |
Hossz: | 14 méter |
Hivatkozások
További információk a Z12 osztályú gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google