Történeti háttér és gyártás
A New South Wales Z22 osztály gőzmozdonyok története az 1890-es évig nyúlik vissza. Ekkor készült el az első egység, amelyet a New South Wales Government Railways (NSWGR) rendelt meg. Ez az osztály a korai gőzmozdony-technológia iránti igények kielégítésére lett kifejlesztve, és annak érdekében, hogy hatékonyabbá tegye a vasúti szállítást az ausztrál állam területén. A mozdonysorozatot a Beyer, Peacock and Company gyártotta Manchesterben, Angliában. Az összesen legyártott mozdonyok száma 12 volt, ami akkoriban jelentős flottának számított.
Technikai jellemzők
A Z22 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, melyek 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez a kialakítás megfelelő stabilitást és sebességet biztosított. A mozdonynak nem volt kimagasló maximális sebessége az akkori technológiai korlátok miatt, de megbízhatóságáról és hatékonyságáról volt híres. A mozdonyok hossza, magassága és egyéb méretei nem voltak kiemelkedőek a kor más modelljeihez képest, de megfeleltek az NSWGR igényeinek. Az ülések számát és az utasok számára vonatkozó adatokat nem rögzítették, mivel a mozdonyok elsősorban teherszállításra szolgáltak. A fékrendszere egyszerű, de megbízható volt, ami biztosította a szükséges biztonságot a működés során.
Szolgálati történelem
A Z22 osztályú mozdonyokat leginkább teherszállításra használták Új-Dél-Wales területén. Kezdeti szolgálatuk során jól szerepeltek, hozzájárulva az állam közlekedési infrastruktúrájának fejlesztéséhez. A mozdonyokat később újabb típusok váltották fel, ezért fokozatosan kikerültek a forgalomból. A kivonás pontos időpontja nem dokumentált teljes körűen, de az 1950-es évek közepére a legtöbb ilyen mozdonyt már nem használták.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Z22 osztályú mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi kiállítás céljából. Ezért ezek a járművek nem tekinthetők meg sehol a világban, és nosztalgiavonatokban sem vesznek részt. Az NZSWGR által üzemeltetett vasúti járművek közül sok mára elveszett, így ezek a mozdonyok is a történelem részei maradnak.
Érdekességek és kulturális hatás
A Z22 osztályú mozdonyok nem rendelkeztek olyan széleskörű kulturális hatással, mint néhány más korabeli jármű. Nem vonultak be a köztudatba sem becenevekkel, sem jelentősebb megjelenésekkel a filmvásznon vagy irodalmi művekben. Modellvasúti körökben sem váltak kiemelkedően népszerűvé, ami részben a fennmaradt példányok hiányának köszönhető.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
New South Wales Z22 class locomotive – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google