New York Central and Hudson River Railroad No. 999 gőzmozdony

A New York Central and Hudson River Railroad No. 999 gőzmozdony 1893-ban rekordot döntött sebességével, és mérföldkővé vált a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A New York Central and Hudson River Railroad No. 999 gőzmozdonyt 1893-ban gyártotta a New York Central and Hudson River Railroad, amely az Egyesült Államok egyik jelentős vasúttársasága volt. Ezt a mozdonyt kifejezetten a kor sebességrekordjainak megdöntésére tervezték, bemutatva a vasúti technológia fejlődését és az új teljesítményhatárokat. A mozdonyt az Altonban, Illinois államban található West Albany Shops műhelyében készítették, és építése során a legmodernebb technológiákat alkalmazták a korábban nem látott sebességek eléréséhez.

Technikai jellemzők

A No. 999 egy gőzmozdony, amelyet a 4-4-0 „American” típusú tengelyelrendezéssel építettek meg. Ez a kialakítás kedvezett a nagy sebességek elérésének, amelyeket a mozdony valóban bizonyított, amikor 1893-ban 181 km/h sebességgel futott, ezzel állítva be egy világrekordot. A mozdonyt egy függőleges kazán hajtotta, amely nagy nyomású gőzt használt fel, hogy meghajtást biztosítson a mozgó alkatrészekhez. A mozdony tervezése lehetővé tette a gyors gyorsítást és a fenntartható magas sebességet, ami különösen fontos volt a távolsági vonalak kiszolgálása során.

Szolgálati történelem

A No. 999 mozdonyt a New York Central and Hudson River Railroad üzemeltette, és főként gyorsvonatok élén teljesített szolgálatot, hozzájárulva az utasforgalom növekedéséhez és az átlagos utazási idők csökkenéséhez az Egyesült Államok keleti részén. A mozdony híresen részt vett az 1893-as világkiállításon, amely során a korabeli technológiai újdonságokat mutatták be. 1921-ben azonban átalakították, hogy növeljék a hatékonyságát és teljesítményét a folyamatosan fejlődő vasúti igények kielégítése érdekében. Az aktív szolgálatból történő kivonása után, a mozdonyt visszaállították eredeti 1893-as állapotába.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A New York Central and Hudson River Railroad No. 999 ma is megőrzött állapotban van, és kiállított darabként tekinthető meg a Chicago History Museum gyűjteményében. Bár már nem működőképes, kiállított állapotában továbbra is lenyűgözi a látogatókat, akik megcsodálhatják a történelmi vasúti technológia ikonikus példáját.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A No. 999 mozdony egy időben a világ leggyorsabb mozdonyaként volt ismert, ami számos vasúti és vasúttörténeti könyv témája lett.
  • A mozdony sikerei hozzájárultak a gőzmozdonyok kultuszának kialakulásához, és számos modellvasúti gyártó dolgozott ki pontos másolatokat erről a híres vonatról.
  • A mozdony sebességrekordja inspirációként szolgált további fejlesztésekhez a vasúti iparban, és elősegítette a nagysebességű vasúti közlekedés jövőbeli lehetőségeinek kutatását.
Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1893
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 181 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_Central_and_Hudson_River_Railroad_No._999

Képek

Források: Wikipédia, Google