Történeti háttér és gyártás
A New York Central Niagara gőzmozdony az amerikai vasúti történelem egyik kiemelkedő darabja. A gőzmozdonyt 1945-ben gyártotta a Lima Locomotive Works azzal a céllal, hogy gyors és hatékony szállítójárműként szolgáljon a New York Central Railroad számára. A mozdony kifejlesztésének oka az igény a nagysebességű, nagy teljesítményű személyszállító mozdonyok iránt, amelyek képesek nagy távolságot megtenni átszállás nélkül.
A Niagara mozdonyokból összesen 27 darabot gyártottak, amelyek a New York Central útvonalain szolgáltak, például az Empire State Express és a 20th Century Limited vonalakon.
Technikai jellemzők
A Niagara gőzmozdony technikailag fejlett konstrukció volt, gőzhajtással működött. A mozdony alapján a 4-8-4-es tengelyelrendezést alkalmazták, amely négy vezető, nyolc hajtó és négy futókerékkel rendelkezett. A teljesítménye elérhette a 6000 lóerőt, és akár 180 km/h sebességgel is közlekedhetett.
A mozdony súlya körülbelül 200 tonna volt, és körülbelül 35 méter hosszú. A kazán nyomástartása 275 psi, ami hozzájárult a magas hatásfokhoz és teljesítményhez. A mozdony nem rendelkezett utasülésekkel, hiszen kizárólag vontatásra tervezték.
Szolgálati történelem
A New York Central Niagara gőzmozdonyokat széles körben alkalmazták Észak-Amerikában a New York Central Railroad különböző útvonalain. Kiemelkedő teljesítményüknek köszönhetően a villamosítás és a dízelmozdonyokra való átállás ellenére is sokáig szolgálatban maradtak. A mozdonyokat az 1950-es évek végén fokozatosan vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a New York Central Niagara mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn megőrzésre vagy múzeumi szereplésre. Ez a tény különösen szomorú, tekintettel a típus történelmi jelentőségére és technikai kiválóságára.
Érdekességek és kulturális hatás
A Niagara mozdonyok egyedi megjelenésük és teljesítményük miatt a vasútrajongók körében nagy népszerűségnek örvendtek. Bár fizikai példányok nem maradtak fenn, a modellvasút-gyártók gyakran készítettek méretarányos modelljeiket, ami a rajongói kultúra részévé tette őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-8-4 |
Teljesítmény | 6000 lóerő |
Maximális sebesség | 180 km/h |
Kazán nyomása | 275 psi |
Gyártási év | 1945 |