Történeti háttér és gyártás
A New Zealand DA class mozdonyokat az amerikai General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártotta, kifejezetten az Új-Zélandi vasúthálózat igényeinek kielégítésére. Az első példányok 1955-ben készültek el, és a mozdonyok fő célja a gőzmozdonyok lecserélése volt a hatékonyabb és modernebb dízel technológiára. Az Új-Zélandi Államvasutak volt a megrendelő, mely összesen 146 ilyen mozdonyt rendelt meg. A mozdonyok gyártása egészen 1967-ig folytatódott.
Technikai jellemzők
A DA class mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeztek. A mozdonyaik V-alakú 12 hengeres motorral működtek, amelyet a General Motors 567C típusú dízelmotor hajtott meg. A maximális sebességük 97 km/h volt, ami kifejezetten versenyképessé tette őket az adott időszakban. A mozdonyok hossza 14,06 méter volt, és elérték a 90 tonnás súlyt.
- Teljesítmény: 1119 kW
- Tengelyelrendezés: A1A-A1A
- Maximális sebesség: 97 km/h
- Hossz: 14,06 m
- Súly: 90 tonna
Szolgálati történelem
A DA class mozdonyok kezdetben elsősorban személy- és teherszállítási feladatokat láttak el, jelentősen megkönnyítve és felgyorsítva az úttorlasz nélküli utazást Új-Zéland vasúthálózatán. Az 1980-as évek közepére azonban elkezdték kivonni őket a forgalomból, mivel az újabb technológiák gyorsabb és hatékonyabb alternatívát kínáltak. Az utolsó ilyen mozdonyt az 1989-es évben selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár sok DA class mozdonyt selejteztek, néhány megőrzésre került múzeumi célokra. A Kingston Flyer és a Glenbrook Vintage Railway néhány példánya is olyan nosztalgikus utazási élményeket kínál, amelyek során az érdeklődők közvetlen kapcsolatba kerülhetnek ezekkel az ikonikus járművekkel.
Érdekességek és kulturális hatás
A DA class mozdonyokat a rajongók és a vasútmodellezők különösen kedvelik. Az Új-Zélandi vasút történetének egy jelentős részét képviselik, amit több modellgyártó is megörökített kicsinyített másaik formájában. Bár nem kerültek be jelentős filmekbe vagy könyvekbe, a helyiek körében közismert és szeretett darabok maradtak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1119 kW |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Hossz | 14,06 m |
Súly | 90 tonna |