New Zealand DH class locomotive dízelmozdony

A New Zealand DH class locomotive dízelmozdony az 1970-es években érkezett meg Új-Zélandra, és azóta is kulcsszerepet játszik a helyi vasúti közlekedésben a hatékonysága és megbízhatósága révén.

Történeti háttér és gyártás

A New Zealand DH class mozdonyokat a 20. század végén fejlesztették ki, pontosabban 1978-ban kezdődött a gyártásuk. Az új-zélandi vasúti igények kielégítésére tervezték, különös tekintettel a nagyobb teljesítményű dízelmozdonyokra a meglévő szállítási kapacitás javítása érdekében. A DH osztályú mozdonyok gyártója a japán Hitachi vállalat, aki korábban is szállított vasúti járműveket az új-zélandi piacra.

A mozdonyokat különösen az új-zélandi államvasutak (New Zealand Railways) számára rendelték meg, hogy fokozzák a hatékonyságot a vegyes forgalomban, mind a személy-, mind pedig a teherszállítás terén. A teljes gyártási darabszám 15 mozdony volt.

Technikai jellemzők

A New Zealand DH class mozdony egy dízelmozdony, amelyet eredetileg tolatószolgálatra, valamint rövid távú teherszállításra terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mind a négy tengelye hajtott, és egyenletes súlyelosztást biztosít. A maximális sebességük megközelítőleg 100 km/h, ami elegendő a rövidebb távolságú teherszállítási műveletekhez.

  • Hajtásrendszer: Dízel
  • Teljesítmény: 1000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Méretek: Hossz: 12,6 méter

Szolgálati történelem

A New Zealand DH class mozdonyok elsősorban Új-Zélandon üzemeltek. Kezdetben tolatómozdonyként és teherszállításhoz használták őket. Az idők során, a modernizációk és átépítések révén, ezek a mozdonyok bizonyították sokoldalúságukat. Ezeket a mozdonyokat a 2000-es évekig aktívan használták. Jelenleg néhány darab még mindig szolgálatban áll, főként ipari és kisebb regionális szolgáltatásokban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A New Zealand DH class mozdonyok közül néhány még fennmaradt, és jelenleg is használatban van különböző vasúti társaságoknál. Azonban nincs információ arról, hogy ezek közül bármelyik múzeumban lenne kiállítva vagy nosztalgiavonatokban részt venne.

Érdekességek és kulturális hatás

A New Zealand DH class mozdonyok, bár nem tettek szert kiemelkedő kulturális hatásra, fontos szerepet játszottak az új-zélandi vasút történetében. Az egyszerű, de hatékony kialakításuk miatt népszerűek voltak a vasúti dolgozók körében. Modellvasúti formában kevesebb figyelmet kaptak, azonban azok számára, akik az új-zélandi vasúti történelmet kutatják, jelentőséggel bírnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 1000 lóerő
Hossz 12,6 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Zealand_DH_class_locomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google