New Zealand DSJ class locomotive dízelmozdony

A New Zealand DSJ class locomotive dízelmozdonyok 1984 és 1985 között készültek, és kiemelt szerepet játszottak az új-zélandi ipari vasúti fuvarozásban, ahol megbízhatóságuk és hatékonyságuk miatt váltak népszerűvé.

Történeti háttér és gyártás

A New Zealand DSJ class dízelmozdonyt az Új-Zélandi Állami Vasút (New Zealand Railways Corporation) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a helyi vasúti szállítás növekvő igényeit. A mozdonyok 1984-ben készültek, és a Toshiba által gyártották Japánban. Az Új-Zélandi Állami Vasút kezelte a típust, és a mozdonyokat kizárólag belföldi használatra szánták, nem exportálták külföldre.

Technikai jellemzők

A DSJ osztályú mozdonyok dízel-hidraulikus hajtásrendszerrel rendelkeznek. A mozdony maximális sebessége 50 km/h, ami elegendő volt a rövid távú áruszállítási feladatok ellátásához. A jármű hossza 12,6 méter, ami kompakt méretnek számít a dízelmozdonyok között. A tengelyelrendezése Bo-Bo kialakítású, ami azt jelenti, hogy mindkét tengelypár hajtott, azaz négy hajtott tengelye van. A DSJ mozdonyok egyszerű, de hatékony fékrendszerrel rendelkeznek, melyek a megbízhatóság zálogai voltak a mindennapi működés során.

Szolgálati történelem

A DSJ osztályú mozdonyokat főként Új-Zéland különböző vidékein használták, elsősorban teherfuvarozási feladatok ellátására. Ezeket a mozdonyokat az 1980-as évek végétől a 2000-es évek elejéig aktívan használták. Az évek során nem történt jelentős átépítés vagy modernizáció, ami arra utal, hogy a járművek eredeti tervezése megfelelőnek bizonyult az ellátandó feladatokhoz. A mozdonyok többnyire az új-zélandi vasúti hálózat részeit képező kisebb állomások közötti forgalomban működtek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a DSJ osztályú mozdonyok közül bármelyiket megőrizték volna múzeumi célokra vagy nosztalgiavonatként. Az ilyen típusú mozdonyok általában inkább a mindennapi használat során elért teljesítményük alapján maradnak emlékezetesek, mintsem történelmi vagy kulturális értékük szerint.

Érdekességek és kulturális hatás

A DSJ mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a népszerű kultúrában vagy a modellező közösségben. Ezek a mozdonyok főként az új-zélandi vasútüzemeltetők és vasútrajongók körében ismertek, és nem rendelkeznek különösebb becenevekkel vagy kulturális elterjedtséggel. Az igényeikre szabott modellvasúti változatok sem jelentek meg széles körben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1984
Hajtásrendszer Dízel-hidraulikus
Maximális sebesség 50 km/h
Hossz 12,6 m
Tengelyelrendezés Bo-Bo

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google