Történeti háttér és gyártás
A New Zealand DSJ class dízelmozdonyt az Új-Zélandi Állami Vasút (New Zealand Railways Corporation) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a helyi vasúti szállítás növekvő igényeit. A mozdonyok 1984-ben készültek, és a Toshiba által gyártották Japánban. Az Új-Zélandi Állami Vasút kezelte a típust, és a mozdonyokat kizárólag belföldi használatra szánták, nem exportálták külföldre.
Technikai jellemzők
A DSJ osztályú mozdonyok dízel-hidraulikus hajtásrendszerrel rendelkeznek. A mozdony maximális sebessége 50 km/h, ami elegendő volt a rövid távú áruszállítási feladatok ellátásához. A jármű hossza 12,6 méter, ami kompakt méretnek számít a dízelmozdonyok között. A tengelyelrendezése Bo-Bo kialakítású, ami azt jelenti, hogy mindkét tengelypár hajtott, azaz négy hajtott tengelye van. A DSJ mozdonyok egyszerű, de hatékony fékrendszerrel rendelkeznek, melyek a megbízhatóság zálogai voltak a mindennapi működés során.
Szolgálati történelem
A DSJ osztályú mozdonyokat főként Új-Zéland különböző vidékein használták, elsősorban teherfuvarozási feladatok ellátására. Ezeket a mozdonyokat az 1980-as évek végétől a 2000-es évek elejéig aktívan használták. Az évek során nem történt jelentős átépítés vagy modernizáció, ami arra utal, hogy a járművek eredeti tervezése megfelelőnek bizonyult az ellátandó feladatokhoz. A mozdonyok többnyire az új-zélandi vasúti hálózat részeit képező kisebb állomások közötti forgalomban működtek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a DSJ osztályú mozdonyok közül bármelyiket megőrizték volna múzeumi célokra vagy nosztalgiavonatként. Az ilyen típusú mozdonyok általában inkább a mindennapi használat során elért teljesítményük alapján maradnak emlékezetesek, mintsem történelmi vagy kulturális értékük szerint.
Érdekességek és kulturális hatás
A DSJ mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a népszerű kultúrában vagy a modellező közösségben. Ezek a mozdonyok főként az új-zélandi vasútüzemeltetők és vasútrajongók körében ismertek, és nem rendelkeznek különösebb becenevekkel vagy kulturális elterjedtséggel. Az igényeikre szabott modellvasúti változatok sem jelentek meg széles körben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1984 |
Hajtásrendszer | Dízel-hidraulikus |
Maximális sebesség | 50 km/h |
Hossz | 12,6 m |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google