New Zealand EF class locomotive elektromos mozdony

A New Zealand EF class locomotive elektromos mozdony 1988-ban jelent meg, és az ország legnehezebb vasúti vonalain bizonyítja tartósságát és hatékonyságát.

Történeti háttér és gyártás

A New Zealand EF class mozdonyt az új-zélandi vasúti hálózat elektromos meghajtású vonatai számára fejlesztették ki. Gyártásukat az 1980-as évek végén kezdték el, 1988-ban. A mozdonyok gyártója az angliai General Electric Company (GEC) volt, és kifejezetten az új-zélandi igényeknek megfelelően készültek.

A mozdonyok beszerzése azzal a céllal történt, hogy az észak-szigeti fővonalon, ahol már létezett a 25 kV 50 Hz AC elektromos rendszer, korszerűsítsék a vasúti szolgáltatást. Az akkori üzemeltető, a New Zealand Railways Corporation rendelte meg a mozdonyokat, összesen 22 darabot gyártottak belőlük.

Technikai jellemzők

A New Zealand EF class mozdonyok elektromos meghajtásúak, amelyeket a 25 kV 50 Hz AC rendszer táplál. Ezek a mozdonyok a technológiai fejlettség terén jelentős előrelépést jelentettek a korábbi modellekhez képest.

  • Teljesítményük 3000 kW, ami lehetővé teszi, hogy a vonatok nagy sebességgel közlekedjenek.
  • A tengelyelrendezésük Co-Co, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengellyel rendelkeznek, melyek egyenletesen osztják el a terhelést.
  • Maksimális sebességük 120 km/h.
  • A mozdonyok hossza 18.0 méter, magasságuk 4.21 méter.
  • Specifikus utaskapacitásuk nincsen, mivel alapvetően tehervonatok vontatására tervezték őket.
  • A fékrendszerük modern, légnyomásos fékekből áll.

Szolgálati történelem

A New Zealand EF class mozdonyok az Észak-sziget fővonalain működtek, különösen a Palmerston North és Hamilton közötti szakaszon. A mozdonyokat főként tehervonatok vontatására használták, de alkalmasak voltak személyszállító vonatok vezetésére is.

A szolgálat során a mozdonyok jól teljesítettek, és az új-zélandi vasúti hálózat megbízható alappilléreivé váltak. Az évek során néhány modernizációs munkálatot is elvégeztek rajtuk, hogy megfeleljenek az aktuális technikai követelményeknek. Kivonásuk még nem történt meg teljes mértékben, de az évtizedek során fokozatosan lecserélik őket újabb modellekre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány EF class mozdonyt megőriztek jövőbeli múzeumi megjelenések céljából. Bár jelenleg nem mindegyik mozdony tekinthető meg kiállításon, a vasúti rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek, és a jövőben várható, hogy közülük néhány bekerül a múzeumok gyűjteményébe.

Érdekességek és kulturális hatás

A New Zealand EF class mozdonyok egyedi megjelenésükkel és technikai különlegességeikkel a vasútbarátok körében elismertek. Bár nem rendelkeznek külön becenevekkel, az új-zélandi vasúttörténet fontos részét képezik. Modellvasúti változataik is megjelentek, amelyek különösen a helyi modellező közösség körében népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Zealand_EF_class_locomotive