New Zealand EW class locomotive elektromos mozdony

A New Zealand EW class locomotive elektromos mozdony a vasúti innováció élvonalában helyezkedett el, jelentősen hozzájárulva az új-zélandi vasúti hálózat modernizációjához.

Történeti háttér és gyártás

A New Zealand EW class mozdonyok története 1952-ig nyúlik vissza, amikor a kocsikat a szükséges elektromos vontatás igényével hozták létre. A mozdonyokat a brit English Electric Company gyártotta, kifejezetten Új-Zéland hegyvidéki vasútvonalain való használatra tervezték. A sorozat összesen hat darab elektromos mozdonyból állt, amit a New Zealand Railways (NZR) rendelt meg.

Technikai jellemzők

A New Zealand EW class mozdonyok teljes mértékben elektromos meghajtásúak voltak, az áramellátást felsővezeték biztosította. A mozdonyok Bo-Bo tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely rugalmasságot kölcsönzött a kanyarokban történő közlekedés során. A maximális sebességük körülbelül 97 km/h volt, ami a korszak és az adott domborzati viszonyok között kiemelkedőnek számított. A mozdonyok körülbelül 700 lóerő teljesítményre voltak képesek.

  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Teljesítmény: 700 lóerő
  • Maximális sebesség: 97 km/h

Szolgálati történelem

A New Zealand EW class mozdonyok főként elővárosi és teherforgalomban vettek részt Új-Zélandon, különösen a Wellington és Paekākāriki közötti vonalon. A mozdonyok megbízhatóságuk miatt közkedveltté váltak, és egészen 1980-ig szolgálták az országot. Az idő előrehaladtával azonban technológiailag elavulttá váltak, és végül kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen New Zealand EW class mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban. Azonban néhány kiállított példány megtekinthető, akár nosztalgikus céllal, Új-Zéland vasúti múzeumaiban.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a New Zealand EW class mozdonyok nem váltak széleskörűen ismertté a világszinten, Új-Zélandon jelentős szerepet töltöttek be a vasúti közlekedés történetében. Modellgyártók nem igazán készítettek róluk méretarányos másolatokat, de a vasútbarátok körében mégis megbecsültek maradtak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

New Zealand EW class locomotive – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google