NGR Class I 2-6-0 gőzmozdony

Az NGR Class I 2-6-0 gőzmozdony a dél-afrikai vasutak egyik ikonikus vontatójárműve volt, amely a 20. század elején játszott kulcsszerepet a régió közlekedési és ipari fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az NGR Class I 2-6-0 gőzmozdonyt az 1900-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljen a vasúti közlekedés növekvő igényeinek Dél-Afrikában. A mozdonyokat az Észak-Natal vasútvonalra szánták, ahol a nagyobb sebesség és a hatékonyabb szénhasználat volt a cél. Az 1902-ben gyártott mozdonyok a North British Locomotive Company műhelyeiben készültek, Glasgow-ban, Skóciában. Az NGR által rendelt mozdonyokat a dél-afrikai Natal Government Railways (NGR) használta, és összesen 24 példány készült belőlük.

Technikai jellemzők

Az NGR Class I 2-6-0 mozdonyokat gőzhajtásra tervezték, amely a kor technológiai színvonalának csúcsát képviselte. Ezek a mozdonyok „Mogul” típusú tengelyelrendezést kaptak, azaz 2 elülső, 6 hajtott és 0 hátsó tengellyel rendelkeztek. A maximális sebességük elérte a 72 km/h-t, ami akkoriban igen jónak számított. Az NGR Class I mozdonyok könnyűsúlyúak voltak, ami lehetővé tette a gyorsabb mozdulatokat és a hatékonyabb üzemelést a vasúthálózaton.

Szolgálati történelem

Az NGR Class I 2-6-0 gőzmozdonyokat főként teherszállításra használták a dél-afrikai vasúthálózaton. Az évek során bebizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat. A szolgálatban eltöltött évek során a mozdonyok különféle karbantartásokon és kisebb modernizációkon estek át, azonban a gőzmozdonyok kiöregedésével és a dízelmozdonyok térnyerésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból az 1960-as években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NGR Class I 2-6-0 mozdonyokból sajnos nem maradt meg egyetlen működőképes példány sem, így ma már csak történelmi feljegyzések és fotók őrzik emléküket. Egyes alkatrészeik azonban más vasúti járművek restaurálásában használatosak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NGR Class I 2-6-0 mozdonyokról nincs széles körű népszerű kultúrában való megjelenés, Dél-Afrikában és a vasúti történészek körében mégis nagy becsben tartják őket. Ezek a mozdonyok a dél-afrikai vasút történetének fontos részét képezték, és a gőzmozdonyok fénykorát képviselik a kontinensen.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 72 km/h
Gyártási év 1902
Gyártó North British Locomotive Company
Példányszám 24

Hivatkozások

NGR Class I 2-6-0 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google