NGR Class K 0-6-0ST gőzmozdony

Az NGR Class K 0-6-0ST gőzmozdony a dél-afrikai vasúti történelem jeles képviselője, amely a 19. század végén játszott fontos szerepet az ipari fejlődésben.

Történeti háttér és gyártás

Az NGR Class K 0-6-0ST gőzmozdonyt az 1880-as években tervezték, hogy kielégítse a Natal Government Railways igényeit Dél-Afrikában. A mozdonyok a kisebb, ipari célú feladatok ellátására készültek, ahol a manőverezhetőség és a megbízható teljesítmény volt a fő szempont. A gyártást a Hunslet Engine Company végezte Leedsben, Angliában. Összesen 100 ilyen mozdony készült, amelyek az egyszerű, de hatékony tervezésükkel hosszú időn keresztül szolgálták megrendelőjüket.

Technikai jellemzők

Az NGR Class K mozdonyok gőzhajtásúak voltak, egy 0-6-0ST tengelyelrendezéssel. Ez azt jelentette, hogy a mozdony hat hajtótengellyel rendelkezett, és a „Saddle Tank” kialakítás lehetővé tette a víz tárolását a kazán fölött. Az ilyen elrendezések különösen előnyösek voltak a gyors gőzkészítés számára. A mozdonynak nem volt személyszállító kapacitása, mivel kifejezetten ipari és tolatási feladatok ellátására tervezték őket. A maximális sebességük és teljesítményük a kor igényeinek megfelelő volt, bár pontos számadatok kevésbé állnak rendelkezésre.

Szolgálati történelem

Az NGR Class K mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták a Natal Government Railways által. Ipari és tolatási feladatokra alkalmazták őket, ahol a kisebb méretük különösen előnyös volt. Az idő múlásával ezek a mozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak, ahogy újabb és modernebb technológiák kerültek előtérbe. A legtöbbjüket az 1900-as évek közepére kivonták a forgalomból és selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy léteznek-e megőrzött példányok az NGR Class K mozdonyokból. A történeti és technológiai jelentőségük ellenére nem látszik, hogy bármelyik fennmaradt volna múzeumi vagy nosztalgia célokra.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NGR Class K gőzmozdonyok a helyi vasúti kultúra részeként szolgálták a dél-afrikai ipart a 19. század végén és a 20. század elején. Bár kevésbé ismertek a nemzetközi vasúti közösségben, ezek a mozdonyok a helyi vasúti fejlődés fontos részét képezték. Modellvasúti megjelenésük is ritkább, de a vasúttörténet kedvelői számára különleges érdekességet képviselnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NGR_Class_K_0-6-0ST

Képek

Források: Wikipédia, Google