NH EP5(PC E40) (GE) elektromos mozdony

Az NH EP5(PC E40) (GE) elektromos mozdony a vasúttörténet ikonjává vált, mivel nagy sebességgel és hatékonysággal támogatta az amerikai vasúti forgalmat a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

Az NH EP5, más néven PC E40, egy jelentős elektromos mozdony, amelyet a General Electric fejlesztett ki és gyártott 1954-ben. A mozdonyt a New Haven vasúttársaság számára készítették, hogy az egyre növekvő igényeket kielégítse az északkeleti vasútvonalakon. A korszakra jellemző, hogy a villamosítás egyre nagyobb teret nyert, és az EP5 ehhez a trendhez igazodott.

A mozdonyok zömét kifejezetten az amerikai piacra tervezték, céljuk az volt, hogy gyors és hatékony személyszállítást biztosítsanak az elővárosi vonatok számára. Összesen 10 példány készült el ebben a sorozatban.

Technikai jellemzők

Az NH EP5 mozdony egy tisztán elektromos meghajtású gép, amely több műszaki újítást is magában foglalt. A villamos energia biztosította meghajtásnak köszönhetően a mozdony rendkívül csendes és környezetbarát működésre volt képes. A tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két hajtott tengely található.

  • Maximális sebesség: 165 km/h
  • Teljesítmény: körülbelül 4000 lóerő
  • Hosszúság: 19,8 méter
  • Magasság: 4,3 méter

A gép az amerikai szabványoknak megfelelően volt felszerelve, ami magában foglalta a vonatvezérlő rendszereket és a fékberendezéseket is. Az elektromos hajtás különösen alkalmassá tette a gyorsvonati szolgáltatások ellátására.

Szolgálati történelem

Az NH EP5 mozdonyokat leginkább az északkeleti part mentén használták, ahol villamosított pályarendszer működött. Feladatuk főként az elővárosi és regionális vonatok továbbítása volt. A mozdonyok megbízhatóságukról voltak híresek, bár időnként hajlamosak voltak műszaki hibákra, ami a bonyolult elektromos rendszerüknek volt köszönhető.

A New Haven vasúttársaság 1968-as összeolvadása után az EP5 mozdonyok a Penn Central vasúttársaság flottájába kerültek, ahol PC E40 néven folytatták pályafutásukat. Az 1970-es évek közepére azonban technikai avulásuk miatt a legtöbbjüket kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos mára egyetlen NH EP5 mozdony sem maradt fenn múzeumi vagy működőképes formában. A kivonásuk után többségüket selejtezték, így fizikai emlékük nem maradt fent a vasúti gyűjteményekben.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NH EP5 mozdonyok különleges külsejükkel és teljesítményükkel megnyerték a vasútbarátok tetszését, és „Jet” becenéven váltak ismertté. Bár modellvasúti változatuk nem terjedt el széles körben, a vasúti történetírásban emlékezetes helyet foglalnak el, mint a New Haven egyik jellegzetes elektromos mozdonya.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1954
Maximális sebesség 165 km/h
Teljesítmény 4000 lóerő
Hosszúság 19,8 méter
Magasság 4,3 méter
Tengelyelrendezés B-B

Hivatkozások

New Haven EP5 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google