Nickel Plate Road 763 gőzmozdony

A Nickel Plate Road 763 gőzmozdony a vasúti történelem egyik ikonikus darabja, mely híres teljesítményéről és elegáns megjelenéséről a huszadik század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A Nickel Plate Road 763 gőzmozdony az amerikai Nickel Plate Road vasúttársaság számára készült, egyike volt a híres S-2 osztályú mozdonyoknak. A gőzmozdony 1944-ben került legyártásra, a Lima Locomotive Works által. Ezen korszak során kiemelkedő igény mutatkozott nagy teljesítményű mozdonyokra, amelyek az amerikai vasúti hálózat növekvő teherforgalmát tudták kiszolgálni. A Nickel Plate Road, más néven New York, Chicago and St. Louis Railroad, különösen igényelte az ilyen típusú mozdonyokat, hogy hatékonyan tudják kezelni a nagy sebességű teherforgalmat.

Technikai jellemzők

A Nickel Plate Road 763 egy gőzmeghajtású mozdony, amely a szerelőkeretén 2-8-4-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két vezető, nyolc hajtó és négy utánfutó kerékkel rendelkezik. Az S-2 osztályú mozdonyok jelentős vontatási teljesítménnyel büszkélkedhettek, és képesek voltak akár 110 km/h sebességgel is haladni, ami akkoriban kiváló teljesítménynek számított a tehermozdonyok körében. A mozdony méreteit tekintve 30,48 méter hosszú volt, és a teljes tömege meghaladta a 400 tonnát.

Szolgálati történelem

A mozdonyt eredetileg az Egyesült Államokban, a Nickel Plate Road vasúti hálózatában használták. Elsősorban teherforgalomban vett részt, ahol nagy távolságokat volt képes gyorsan és hatékonyan megtenni. Az 1950-es évekre a gőzmozdonyokat kezdte felváltani a dízelmozdonyok technológiája, így a Nickel Plate Road 763-at is fokozatosan kivonták a forgalomból. Az 1958-as évre datálható a gőzmozdonyok selejtezésének kezdete a társaság flottájában.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Nickel Plate Road 763 megőrzésre került, és jelenleg a Steam Railroading Institute birtokában található Owosso-ban, Michigan államban. A mozdonyt nosztalgiavonatokban történő használatra is felkészítik, hogy a történelmi vasúti élményeket továbbra is bemutathassák a közönség számára. Az intézet célja a gőzmozdony teljes restaurálása, hogy újra működőképes állapotba kerülhessen.

Érdekességek és kulturális hatás

A Nickel Plate Road 763 a gőzmozdonyok rajongói körében rendkívül népszerű, különösen azok számára, akik a klasszikus amerikai vasúttörténeti modellek iránt érdeklődnek. Több modellgyártó is készített már méretarányos másolatot erről a mozdonyról, lehetőséget biztosítva a vasútmodellezők számára, hogy otthonukban is élvezhessék a történelmi mozdony varázsát. A mozdony beceneve „Berkshire”, amely a tervezési típusára utal. Nem ritka, hogy vasúttörténeti kiállításokon vagy filmekben is megjelenik, amelyeket az amerikai ipari fejlődés aranykora ihletett.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-8-4
Maximális sebesség 110 km/h
Hossz 30,48 méter
Tömeg 400 tonna felett

Hivatkozások

További információ a Nickel Plate Road 763 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google