Történeti háttér és gyártás
A Nord 2.231-től 2.305-ig terjedő gőzmozdonyokat 1901-ben kezdték gyártani a franciaországi Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM) által. Ezen mozdonyok célja az volt, hogy kielégítsék a francia vasúti közlekedés növekvő igényeit, különösen a nagy sebességű és hosszú távú személyszállítás terén. A mozdonyokat a Chemins de fer du Nord, Franciaország egyik jelentős vasúttársasága rendelte meg, hogy növelje a szolgáltatás hatékonyságát és kapacitását.
Technikai jellemzők
A Nord 2.231 sorozatú gőzmozdonyok hajtásrendszere gőzzel működött, amelyet a víz szénnel történő hevítésével állítottak elő. Ezek a mozdonyok 4-6-2-es tengelyelrendezésűek, ami azt jelentette, hogy négy vezetőtengelyt, hat hajtott tengelyt és két kormánytengelyt tartalmaztak. A maximális sebességük elérte a 120 km/órát, ami abban az időben kiemelkedő volt.
A mozdonyok hosszúsága körülbelül 23 méter volt, és különféle osztályokban kínáltak férőhelyet az utasok számára, bár pontos számok nem állnak rendelkezésre. Főként személyszállításban használták őket, és jól alkalmazkodtak a különféle terepviszonyokhoz, a hatékony fékrendszerüknek és futóműveiknek köszönhetően.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat a Chemins de fer du Nord területein használták, ahol személyszállítási célokra állították őket szolgálatba. A forgalomban betöltött szerepük jelentős volt, mivel hozzájárultak a közlekedés felgyorsításához és kényelmesebbé tételéhez. A mozdonyok az 1950-es évekig álltak szolgálatban, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb, dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A jelenlegi információk alapján a Nord 2.231-től 2.305-ig terjedő mozdonyok közül nincs olyan, amelyik megőrzött állapotban maradt volna fenn. Ebből adódóan múzeumi megtekinthetőségük vagy nosztalgia célú üzemeltetésük sincsen dokumentálva.
Érdekességek és kulturális hatás
A Nord 2.231-től 2.305-ig terjedő gőzmozdonyok a maguk idejében fontos szerepet játszottak a francia vasúti közlekedés fejlődésében. Bár nincs információ arról, hogy széles körben hatottak volna a kulturális életre, a korabeli francia filmben és irodalomban gyakorta megjelenő vasúti témák egyik képviselőjének számíthattak. Modellvasúti környezetben ugyanakkor nem váltak különösképpen népszerűvé.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Gyártási év | 1901 |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_2.231_to_2.305
Képek
Források: Wikipédia, Google