Nord 3.1201 to 3.1290 elektromos mozdony

A Nord 3.1201 to 3.1290 elektromos mozdonyok a múlt század elején hoztak forradalmi újításokat az európai vasúti közlekedésbe, hozzájárulva a gyorsabb és hatékonyabb szállításhoz.

Történeti háttér és gyártás

A Nord 3.1201 és 3.1290 közötti sorozatú elektromos mozdonyokat 1923-ban gyártották. Ezek a mozdonyok a francia Nord vasúttársaság megrendelésére készültek, és azzal a céllal fejlesztették ki őket, hogy a vasúti közlekedés hatékonyságát növeljék a villamosítás által. A villamosítás akkoriban egyre elterjedtebbé vált, mivel gazdaságosabb és környezetbarátabb alternatívát kínált a gőzmozdonyokkal szemben. A mozdonyokat a francia Alsthom gyártotta, ami a későbbi évtizedekben az egyik vezető európai járműgyártóvá vált.

Technikai jellemzők

A Nord 3.1201–3.1290 mozdonyok villamos hajtásrendszerrel rendelkeztek. Az ilyen típusú mozdonyok általában a vasúti felsővezetékből nyerték az áramot, ami lehetővé tette a folyamatos és erőteljes hajtást. A mozdonyok teljesítménye nagyobb vonóerőt biztosított, ami különösen előnyös volt a nehéz vonatok vontatásánál. A maximális sebességük és hatótávolságuk az adott villamos hálózat feszültségi paramétereitől függött.

Szolgálati történelem

A Nord 3.1201–3.1290 mozdonyokat elsősorban Franciaország északi részén, valamint Párizs környékén használták. A mozdonyok főként személyszállító vonatok vontatására szolgáltak, így jelentősen hozzájárultak a korszerű, gyors és megbízható vasúti közlekedés kialakításához a régióban. A mozdonyokat az 1920-as évek végétől kezdve fokozatosan váltották fel modernebb típusok, de egyes darabok hosszú évekig álltak még szolgálatban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a Nord 3.1201–3.1290 mozdonyok közül bármelyik fennmaradt volna múzeumi kiállítás vagy nosztalgikus vasúti rendezvények keretében.

Érdekességek és kulturális hatás

A Nord 3.1201–3.1290 mozdonyok kialakítása és története különösen érdekes lehet a vasúti technológia iránt érdeklődők számára, mivel ezek a mozdonyok a villamosítás korai időszakának prominens képviselői voltak Európában. Megjelenésük számos vasúti modellezőt inspirált, és több vasúti klub is készített róluk méretarányos maketteket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_3.1201_to_3.1290

Képek

Források: Wikipédia, Google