Történeti háttér és gyártás
A Nord 4.1201 to 4.1272 dízelmozdonyok a francia Északi Vasút (Chemins de fer du Nord) megrendelésére készültek. Az 1932-ben gyártott mozdonyok a vasúti közlekedés modernizálásának részeként jelentek meg, amikor a vasúttársaságok a hatékonyabb és gazdaságosabb hajtási rendszerek után kutattak, szemben a korabeli gőzmozdonyokkal. A típus kifejlesztése a dízelmozdony technika előnyeinek kihasználására irányult.
A mozdonyok építése során a francia Alsthom vállalat játszott kulcsszerepet, amely a dízeltechnológia egyik úttörője volt ebben az időszakban. A gyártás helyszíne Franciaországban volt, és a megrendelés teljesítésére összesen 72 példány készült.
Technikai jellemzők
A Nord 4.1201 to 4.1272 mozdonyokat dízel technológiával hajtották. Ezeket a járműveket a könnyebb kezelhetőség és a kisebb karbantartási igények miatt választották. A mozdonyok teljesítménye jelentős mértékben növelte a vasúti forgalom hatékonyságát, különösen a teherszállítási vonalakon.
- Teljesítmény: A dízelmozdonyok korának megfelelően megbízható, nagy teljesítményű motorral voltak felszerelve.
- Tengelyelrendezés: A mozdonyok tengelyelrendezése a kor szokásainak megfelelően történt.
- Maximális sebesség: Az általánosan elérhető maximális sebességük tökéletesen kielégítette az akkori vasúti igényeket.
- Méretek: A mozdonyok hosszúsága és tömege a dízelmozdonynál elvárt paraméterekkel egyezett.
- Fék- és futóműrendszer: A mozdonyok modern fékrendszerrel és megbízható futóművel rendelkeztek.
Szolgálati történelem
A Nord 4.1201 to 4.1272 mozdonyok főként Franciaország vasútvonalain üzemeltek, ahol különböző típusú szolgálatokat láttak el, beleértve a teherszállítást és a személyszállítást is. Megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak a vasúttársaságon belül.
Idővel, ahogy a vasúti technológia tovább fejlődött, a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, helyüket modernebb típusok vették át. Az eltávolításukra a technológia fejlődésének köszönhetően került sor, bár a pontos kivonási időszak nem áll rendelkezésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Nord 4.1201 to 4.1272 mozdonyok közül jelenlegi információk alapján nem maradt fenn semmilyen példány múzeumi kiállítás céljából. A járművek megőrzése nem került előtérbe, mivel a korszak elmúltával más technológiák vették át a helyüket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Nord 4.1201 to 4.1272 mozdonyok nem váltak kiemelkedő kulturális ikonná, mint néhány más mozdonytípus, a dízelmozdonyok fejlődésében betöltött szerepük miatt technológiai szempontból jelentősnek tekinthetők. Modellvasúti vonalon esetleges megjelenésükről nincs információ, de a vasúti rajongók körében mégis különleges figyelem övezi őket a dízelmozdonyok korai alkalmazásának jelképeként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_4.1201_to_4.1272
Képek
Források: Wikipédia, Google