Történeti háttér és gyártás
A Norfolk and Western 611 gőzmozdony a Norfolk and Western Railway (N&W) J osztályának egyik ikonikus darabja. A mozdony 1950-ben készült a Virginia állambeli Roanoke-ban, az N&W saját gépgyárában. A J osztályt a második világháború utáni években fejlesztették ki a vasúti személyszállítás megnövekedett igényeinek kielégítésére. A sorozatból összesen 14 darab készült, és rendkívül népszerűek voltak az utasok körében a sebességük és megbízhatóságuk miatt.
Technikai jellemzők
A Norfolk and Western 611 gőzmozdony több technikai újítással kitűnt a maga korában. A mozdony hajtásrendszere gőzüzemű, az 4-8-4-es tengelyelrendezésének köszönhetően kiválóan alkalmas volt nagysebességű személyszállító vonatok vontatására. A maximális sebessége meghaladta a 110 km/h-t. A mozdony teljesítménye és hatótávolsága az utazások széles spektrumát tette lehetővé, így a hosszabb távolságú járatokon is megállta a helyét.
Szolgálati történelem
A Norfolk and Western 611 kezdetben az Egyesült Államok délkeleti részén közlekedett, főként Virginia és Észak-Karolina területén. Az elsődleges feladata a gyors személyszállítás volt. A gőzmozdonyok kora azonban a dízelmozdonyok megjelenésével elkerülhetetlenül a végéhez közeledett, és 1959-ben a 611-est is kivonták a forgalomból. A mozdonyt később felújították, és nosztalgiajáratokon vett részt, mutatva a történelmi technológia iránti érdeklődést.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Norfolk and Western 611 a mai napig fennmaradt, és az Egyesült Államokban az egyik legismertebb megőrzött gőzmozdony. Jelenleg a Virginia Museum of Transportation-ban található Roanoke-ban. A mozdonyt felújították és működőképes állapotban őrzik, így gyakran részt vesz nosztalgiamentes járatokon, ahol a történelem iránt érdeklődők testközelből ismerhetik meg a gőzmozdonyok korának szépségeit.
Érdekességek és kulturális hatás
A Norfolk and Western 611 a rajongók körében is nagy népszerűségnek örvend, és több modellvasúti gyártó is készített róla méretarányos változatokat. A mozdony nemcsak technikai értelemben ikonikus, hanem mint a gőzmozdonyok fénykorának szimbóluma is. A kulturális hatása az Egyesült Államokban érezhető, hiszen a vasúti történelem kedvelői szerte az országban ismerik és szeretik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés: | 4-8-4 |
Maximális sebesség: | 110 km/h |
Gyártási év: | 1950 |
Gyártó: | Norfolk and Western Railway saját gépgyára |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Norfolk_and_Western_611
Képek
Források: Wikipédia, Google