Norfolk and Western classes Y6, Y6a and Y6b gőzmozdony

A Norfolk and Western classes Y6, Y6a és Y6b gőzmozdonyok a 20. század közepén jelentős szerepet játszottak az áruszállításban, kiválóan teljesítve a nehéz vontatási feladatokat az Egyesült Államok keleti részén.

Történeti háttér és gyártás

A Norfolk and Western classes Y6, Y6a és Y6b gőzmozdonyokat a Norfolk and Western Railway (N&W) számára fejlesztették ki. A gőzmozdonyok a nehéz teherforgalom igényeit hivatottak kielégíteni, különösen a vasúttársaság nyugat-virginiai útvonalain, ahol a meredek emelkedők és nagy terhelés miatt megbízható és erős mozdonysorozatra volt szükség. A mozdonysorozat első tagjai, a Y6-os modellek, 1936-ban készültek el.

A gőzmozdonyokat a Roanoke Shops, a Norfolk and Western Railway saját üzemében gyártották, amely a virginiai Roanoke városában található. A gyártási folyamat során a mozdonyok több frissítést és fejlesztést is kaptak, aminek eredményeként megszületett a Y6a és a Y6b változat.

  • Gyártási évek: 1936-tól
  • Gyártó: Roanoke Shops
  • Megrendelő: Norfolk and Western Railway
  • Példányszám: Körülbelül 190 mozdony készült

Technikai jellemzők

A Y6 sorozatú gőzmozdonyok technikai jellemzői lenyűgözőek voltak. A mozdonyokat úgy tervezték, hogy nagy mennyiségű teheráru szállítására legyenek képesek a nehéz terepen, ezért a teljesítményük és robusztus felépítésük kiemelkedett a korabeli gőzmozdonyok közül.

  • Tengelyelrendezés: 2-8-8-2
  • Teljesítmény: 5600 lóerő
  • Maximális sebesség: Kb. 80 km/h
  • Hossz: Kb. 34 méter
  • Meghajtás: Gőzhajtás

Szolgálati történelem

A Y6, Y6a és Y6b mozdonyok elsődlegesen a Norfolk and Western Railway szolgálatában álltak, ahol a nehéz széntartalmú területeken üzemeltek. A mozdonyoknak fontos szerepük volt az Egyesült Államok keleti részén, ahol a vasúthálózat keresztülhaladt a hegyvidéken és nagy tömegű áru szállítására volt szükség.

A mozdonyok 1959-ig álltak szolgálatban, amikor a dízelmozdonyok fokozatosan átvették a helyüket a vasúthálózaton. Ennek ellenére a Y6 sorozatú mozdonyok emlékezetes maradt, mint a gőztechnológia csúcsteljesítménye.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon, a Y6, Y6a és Y6b mozdonyok közül egy sem maradt fenn működő vagy kiállítható állapotban. Mindazonáltal a vasútmodellezők és rajongók körében továbbra is népszerűek, méretarányos modellek formájában.

Érdekességek és kulturális hatás

A Y6 sorozatú gőzmozdonyok fontos részei a vasúttörténelemnek, és számos modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat ezekből a mozdonyokból. A köznyelvben gyakran „hegyvidéki fenevadak” néven emlegették őket, utalva a nehéz terepviszonyokra, amelyeken dolgoztak.

A modellező közösségben a Y6 sorozatú mozdonyok iránti érdeklődés továbbra is élénk, és számos kiállításon és vasúti rendezvényen találkozhatunk velük, ahogy az amerikai vasúttörténet hősies korszakát idézik fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 5600 lóerő
Maximális sebesség Kb. 80 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Norfolk_and_Western_classes_Y6,_Y6a_and_Y6b

Képek

Források: Wikipédia, Google