North Pacific 328 gőzmozdony

A North Pacific 328 gőzmozdony a vasúttörténelem egyik ikonikus szereplője, amely erőteljes teljesítményével és lenyűgöző mérnöki megoldásaival vívta ki a rajongók és szakértők elismerését.

Történeti háttér és gyártás

A Northern Pacific 328 egy amerikai gőzmozdony, amelyet a Baldwin Locomotive Works gyártott 1905-ben. Ezt a típust a Northern Pacific Railway megrendelésére készítették, amely a 20. század elején az Egyesült Államok egyik meghatározó vasúttársasága volt. A 328-as számú mozdony a Baldwin Locomotive Works 4-6-0 típusú, „Ten-Wheeler” kialakítású modellje. Az ilyen típusú mozdonyokat általában személyszállító és könnyű teherszállító vonatok vontatására használták. A 328-as a Northern Pacific vasúttársaság flottájának része volt, ami az akkoriban gyorsan fejlődő vasúti közlekedési igények kiszolgálására szolgált.

Technikai jellemzők

A Northern Pacific 328 gőzmozdony a 4-6-0 tengelyelrendezéssel (4 vezető tengely, 6 hajtott tengely) rendelkezik, ami a stabilitást és a vonóerőt egyaránt javította. A mozdony gőzhajtással működik, ahol a kazánban keletkezett gőz hajtja a dugattyúkat, így mozgatva a kerekeket. A gyártáskor a maximális sebessége hozzávetőlegesen 97 km/h lehetett, amelyet személyszállító vonatok vontatásánál használtak ki leginkább. A mozdony hossza megközelítőleg 21 méter, és többnyire fa vagy szén tüzelőanyaggal működött.

Szolgálati történelem

A Northern Pacific 328-as mozdonyt a Northern Pacific Railway által üzemeltett vonalakon használták, főként az Egyesült Államok északnyugati részén. Egy ilyen gőzmozdony fontos szerepet játszott a régió ipari és kereskedelmi központjainak összekapcsolásában, különösen a korai 20. században. Szolgálati ideje alatt személy- és teherforgalomban is részt vett, de az 1950-es évek közepére a dízelmozdonyok térnyerése miatt fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Northern Pacific 328-as megőrződött példánya jelenleg a Minnesota Transportation Museum gyűjteményében található. Az évek során felújították és nosztalgiautak során is bevetették, így a mozdony továbbra is működőképes állapotban van. Ez a megőrzött példány különleges figyelmet kap, hiszen a vasúttörténet fontos darabját képviseli.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A „Ten-Wheeler” becenév a mozdony tengelyelrendezéséből (4-6-0) ered.
  • A Northern Pacific 328 modellezői körökben is népszerű, különféle méretarányú modellvasúti készletek léteznek róla.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1905
Gyártó Baldwin Locomotive Works
Tengelyelrendezés 4-6-0

Hivatkozások

További információ a Northern Pacific 328-ról

Képek

Források: Wikipédia, Google