NS 3700 gőzmozdony

Az NS 3700 gőzmozdony a 20. század elején meghatározó szerepet játszott a holland vasúthálózatban, lenyűgözve az utasokat és a mérnököket egyaránt megbízhatóságával és elegáns formatervezésével.

Történeti háttér és gyártás

Az NS 3700 sorozatú gőzmozdonyt a Holland Államvasutak (Nederlandse Spoorwegen, NS) számára fejlesztették ki. A tervezést az 1910-es évek elején kezdték el, hogy megfeleljenek a növekvő vasúti forgalom igényeinek. Az akkori Hollandia közlekedési igényeinek kielégítésére szolgáló mozdonyokat a németországi Maschinenfabrik Esslingen gyártotta. A 3700 sorozat összesen 120 példányát gyártották 1910 és 1928 között.

A mozdonyok tervezése során fontos szempont volt a nagy teljesítmény, hogy képesek legyenek a nehéz személyvonatokat is gyorsan és hatékonyan mozgatni. A sorozat az NS egyik legismertebb és legkedveltebb gőzmozdonyává vált, különösen az alkalmassága miatt a mindennapi személyszállításra.

Technikai jellemzők

Az NS 3700 gőzmozdony gőzhajtású rendszerrel működött. A mozdony teljesítménye jelentős volt, és képes volt a holland vasúthálózaton nagy sebességgel haladni. A hengerelrendezése 4-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy négy elülső, hat középső hajtott és nulla hátsó hordozó tengellyel rendelkezett.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami a korabeli viszonyok között igen gyorsnak számított. A járművek hossza a tenderrel együtt körülbelül 20 métert tett ki. A mozdonyok nagyméretű, stabil futóművel voltak felszerelve és porlasztószerkezetük a kor színvonalának megfelelő volt. A fékrendszerük légfékeket használt, ami a biztonság szempontjából előnyösnek bizonyult.

Szolgálati történelem

Az NS 3700 sorozatú mozdonyokat a Holland Államvasutak flottájában elsősorban személyszállítási szolgálatra használták. A második világháború után is szolgálatban maradtak, de lassan elkezdték lecserélni őket a modern dízel- és villamosmozdonyok. Az utolsó 3700 sorozatú mozdonyokat 1958-ban vonták ki a rendszeres forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs megőrzött példány ebből a sorozatból, így sajnos sem múzeumi, sem nosztalgiajáratokon nem találkozhatunk velük. Az NS 3700 sorozat teljesen eltűnt a közlekedési arénából, így csak a történeti dokumentumok és fényképek emlékeztetnek rájuk.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NS 3700 sorozat a holland vasúttörténelem ikonikus részévé vált, és a vasútbarátok körében továbbra is nagy becsben tartják. Számos modellvasúti gyártó készített ezekről a mozdonyokról méretarányos modelleket, amelyek népszerűek a gyűjtők körében. Bár a sorozat sosem tűnt fel filmekben vagy könyvekben, a hollandiai vasúttörténeti gyűjteményekben rendszeresen megemlékeznek róla.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1910
Gyártási helyszín Maschinenfabrik Esslingen, Németország
Példányszám 120
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés 4-6-0

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NS_3700

Képek

Források: Wikipédia, Google