NS 4300 dízelmozdony

Az NS 4300 dízelmozdony a holland vasúti történelem egyik kiemelkedő gépe, amelyet az 1950-es években terveztek, hogy a gőzmozdonyokat korszerű alternatívával váltsa fel.

Történeti háttér és gyártás

Az NS 4300 dízelmozdont a második világháború utáni időszakban, 1946-ban kezdték el gyártani. A fejlesztés igényét az új és megbízható dízelmozdonyok szükségessége váltotta ki. A mozdonyokat a holland államvasutak, azaz a Nederlandse Spoorwegen (NS) rendelte meg, hogy korszerűsítsék és modernizálják a vasúti flottájukat.

A mozdonyok gyártásáért a Werkspoor felelt, amely a holland vasúti járműgyártás egyik meghatározó vállalata volt ebben az időben. A gyártási folyamat 1945-ben kezdődött és az 50-es évek elejéig tartott. Az NS 4300 sorozatból összesen 15 darab készült el, amelyeket az NS különféle vasúti szolgálatokhoz használt fel, beleértve a személy- és teherszállítást is.

Technikai jellemzők

Az NS 4300 dízelmozdonyokat a dízelmeghajtás jellemezte, amely az akkori korszak egyik legmodernebb technológiai megoldásának számított. Az erőgépeik teljesítménye megfelelő volt ahhoz, hogy személy- és teherforgalomra is kiválóan alkalmazhatók legyenek.

  • Teljesítmény: Körülbelül 800 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 1’C
  • Maximális sebesség: 80 km/h
  • Hossz: 16,57 méter
  • Magasság és szélesség: az átlagos európai vasúti járművek méreteihez igazodott
  • Fékrendszer: Pneumatikus
  • Vezérlés: Kézi, hagyományos mechanikus vezérlés

Szolgálati történelem

Az NS 4300 dízelmozdonyokat elsősorban a Nederlandse Spoorwegen használta. Főként holland területen közlekedtek, azonban ismert, hogy néhány mozdony külföldi vasúti hálózatokon is megfordult, főként Belgiumban és Németországban. Az évek során a 4300 sorozat megbízható szolgálatot nyújtott, bár mint minden technikai eszköz, néha szükség volt javításokra és karbantartásra.

A mozdonyokat az 1970-es évek közepére fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a modernebb és nagyobb teljesítményű dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket. A selejtezések főként a technikai korszerűség hiánya miatt történtek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A ma ismert adatok szerint az NS 4300 sorozat egyetlen példánya sem maradt fenn eredeti állapotában múzeumokban vagy más kiállítási helyeken. Azonban a sorozat egyes darabjai modellezők és vasúti klubok körében ismertek, és így továbbra is részei a vasúti kultúrának.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NS 4300 sorozatú mozdonyok nemcsak a vasúti történelem részévé váltak, hanem a modellvasút világában is megjelentek. Bár nem tekinthetők annyira ikonikusnak, mint néhány más mozdony, modellező körökben szívesen készítenek róluk méretarányos másolatokat.

Az NS 4300 mozdonyok általában nem szerepeltek filmekben vagy más populáris kultúrában, de mivel a modernebb vasúti technológiák elődjei közé tartoznak, fontos szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlődésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

További információ a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google