NS 5000 (1946) gőzmozdony

Az NS 5000 (1946) gőzmozdony a második világháború utáni korszak egyik különleges darabja, mely a holland vasutaknál szolgált és a technológiai fejlődés jelképe volt.

Történeti háttér és gyártás

Az NS 5000 (1946) sorozatú gőzmozdonyokat a második világháború után, 1946-ban kezdték gyártani Hollandiában. A mozdonyokat a Nederlandse Spoorwegen (NS), azaz a Holland Államvasutak rendelte meg, a háború utáni vasúti közlekedés újjáépítése céljából. A gyártást a Sawyers & Hoar társaság végezte. Összesen 10 darab mozdonyt építettek ebben a sorozatban.

Technikai jellemzők

Az NS 5000 egy tipikus gőzmozdony, amely széntüzelésű kazánnal működik. A mozdony 2-6-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy elöl két futókerekes tengely található, majd hat hajtott kerék következik. A maximális sebessége hozzávetőlegesen 80 km/h. A gőzmozdony erőteljes volt és megbízható, amelyet a holland vasútvonalakon különböző típusú vonatok, köztük teher- és személyszállító vonatok vontatására használtak.

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat elsősorban Hollandiában használták, ahol a holland vasutak gyors ütemű újjáépítéséhez járultak hozzá. A szolgálatuk viszonylag rövid ideig tartott, mivel a gőzmozdonyokat gyorsan felváltották a modern dízel- és villamos mozdonyok. A sorozatot az 1950-es évek végére kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg egyetlen példány sem maradt fenn az NS 5000 (1946) sorozatú mozdonyok közül, amelyek múzeumban vagy más formában megtekinthetők lennének. A sorozat összes mozdonyát leselejtezték a forgalomból történt kivonás után.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NS 5000 sorozat nem maradt fenn a mai napig, a gőzmozdonyok iránti nosztalgia és rajongás Hollandiában továbbra is élénk. A hollandok büszkék vasúti történelmükre, és számos múzeum és vasúti esemény keretében emlékeznek meg róla. Modellvasúti gyártók is készítettek az NS sorozat különböző mozdonyairól másolatokat, bár az 5000 (1946) sorozat különösebben nem került középpontba.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 80 km/h

Hivatkozások

További információk az NS 5000 (1946) gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google