NSB Class 21 dízelmozdony

Az NSB Class 21 dízelmozdony a norvég vasúti közlekedésben játszott jelentős szerepet az 1950-es évektől, megbízható teljesítményével segítette a vasúti hálózat korszerűsítését és fejlesztését.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB Class 21 dízelmozdonyt a norvég állami vasúttársaság, az Norges Statsbaner (NSB) számára fejlesztették ki. A mozdonyokat az 1950-es években gyártották, hogy megfeleljenek a norvég vasúti hálózat modernizálási igényeinek. Az NSB a dízelmozdonyokat a viszonylag alacsony forgalmú vonalakon kívánta használni, ahol a gőzmozdonyok fenntartása és üzemeltetése már gazdaságtalanná vált.

A mozdonyokat Németországban, az Esslingen Maschinenfabrik nevű cégnél gyártották. A gyártási időszak 1954 és 1956 között volt, amely során összesen 30 darab mozdony készült el.

Technikai jellemzők

Az NSB Class 21 egy dízelmechanikus mozdony volt. A hajtásrendszerének alapját egy 6 hengeres dízelmotor képezte, amely a mozdonyt közvetlenül hajtotta. A mozdony maximális teljesítménye 350 lóerő volt, ami lehetővé tette, hogy kisebb vonatok vontatását is sikeresen elvégezze.

A tengelyelrendezése B’B’ volt, ami azt jelenti, hogy a mozdony két forgóvázzal rendelkezett, mindegyiken két meghajtott tengellyel. A maximális sebessége 100 km/h körül alakult. A mozdony hossza körülbelül 14 méter volt, ami kompakt méretnek számított.

Szolgálati történelem

Az NSB Class 21 mozdonyokat főként Norvégiában használták, ahol az elsődleges feladatuk a kisebb elővárosi és helyi vonatok kiszolgálása volt. Az 1960-as évek végéig álltak szolgálatban, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Néhány NSB Class 21 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra. Jelenleg is található belőlük működőképes példány, amelyet a norvég vasúttörténeti múzeumokban időszakosan bemutatnak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NSB Class 21 mozdonyok nem váltak ikonikus jelképeivé a norvég vasútnak, mint a korábbi gőzmozdonyok, mégis fontos szerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizálásában. Az egyszerű, mégis hatékony szerkezetük miatt kedveltek voltak a modellezők körében is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Class_21

Képek

Források: Wikipédia, Google