Történeti háttér és gyártás
Az NSB Class 49, közismert nevén a „Dovregubben”, egy dízelmozdonytípus, amelyet a norvég Statens Jernbanetegninger (az NSB, Norvég Államvasutak elődje) számára fejlesztettek ki. Az 1935-ben gyártott mozdony célja a Norvégia hegyvidéki területein való használatra tervezett vasúti szolgáltatás megreformálása volt.
A mozdonyokat a németországi Henschel & Sohn gyártotta, amely a vasúti járművek gyártásában jelentős hírnévvel bírt. Az NSB Class 49 kifejlesztésére a hegyi vonalak különleges igényei miatt volt szükség, ahol a megbízhatóság és a teljesítmény elengedhetetlenek voltak. Összesen 3 példány készült belőlük, melyek közül mindhárom Norvégiában lépett szolgálatba.
Technikai jellemzők
Az NSB Class 49 dízelmozdonyt tervezték, hogy a hegyi területeken is hatékonyan közlekedjen. A mozdony dízel-meghajtású volt, amely akkoriban modern megoldásnak számított a gőzmozdonyokkal szemben. A teljesítménye elérte a 1,007 kW-ot, amely elegendő volt a nehéz terepi viszonyok között is.
A mozdony maximális sebessége meghaladta a 90 km/h-t, ami a korszakban rendkívüli gyorsaságnak számított a hegyi vonalakon. A tengelyelrendezése 1-D-2 volt, amely a hegyvidéki vonalakhoz és a nagy terhek vontatásához alkalmazkodott.
Szolgálati történelem
Az NSB Class 49 mozdonyokat kifejezetten Norvégia hegyi vasútvonalaira tervezték, ahol nehéz teher- és személyvonatokat is vontattak. A mozdonyok robusztus kialakítása lehetővé tette számukra, hogy a zord időjárási körülmények között is megbízhatóan működjenek.
A szolgálatból fokozatosan vonták ki őket a modernizáció és az új technológiák megjelenése miatt. Az első példányokat már a második világháborút követően, az 1950-es évek végén kezdte kivonni az NSB, mivel a vasút átfogó modernizációs programba kezdett.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az eredeti NSB Class 49 mozdonyok közül egy sem maradt fenn üzemképes állapotban. Azonban a rajongók és a norvég vasúti történelem iránt érdeklődők számára a múzeumokban és kiállításokon található dokumentációk és képek elérhetők, amelyek megőrizték a mozdony emlékét.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NSB Class 49 „Dovregubben” becenevet kapta, ami azt jelenti ‘Dovre Óriása’. Ez utal a mozdony kapcsolatára a Dovre-hegységgel, ahol gyakran használták. Bár már nincs működőképes példány belőle, a norvég vasúti kultúrában még mindig jelentős helyet foglal el, és a vasúttörténeti kiadványokban és vasúti modellekben is tisztelettel tekintenek rá.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Class_49
Képek
Források: Wikipédia, Google