NSB Di 1 dízelmozdony

Az NSB Di 1 dízelmozdony a norvég vasúti történelem egyik jelentős fejezete, hiszen ez volt az első dízelmozdony-típus, amely új korszakot indított a hatékony és környezetbarát vasúti közlekedés terén az 1950-es években.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB Di 1 típusú dízelmozdony egy ikonikus norvég jármű, amelyet a második világháború alatt fejlesztettek ki. Az 1942-ben gyártott mozdonyt azzal a céllal alkották meg, hogy a Norvég Államvasutak (NSB) flottáját bővítsék egy megbízható és erős dízelmozdony típussal. A gyártás során a fő cél az NSB igényeinek kielégítése volt, különösen a hosszú és nehéz vonatok vontatásához. A gyártó a svájci SLM Winterthur és a norvég Thune vállalatok voltak, a dízelmotorokat pedig a német MAN szállította. A mozdonyból mindössze öt példány készült, ami viszonylag kevésnek számít.

Technikai jellemzők

Az NSB Di 1 egy dízel-elektromos hajtásrendszerrel ellátott mozdony, amely 1930 kW (körülbelül 2600 lóerő) teljesítményre volt képes. A mozdony tengelyelrendezése (A1A)'(A1A)’, ami azt jelenti, hogy az első és az utolsó tengely hajtott, a középső nem. A maximális sebessége 90 km/h volt, ami megfelelt az adott időszak norvég vasútvonalainak követelményeinek. A mozdony teljes hossza 19,7 méter volt, ami viszonylag nagy méretet jelentett a korabeli dízelmozdonyok között. Az utasok szállítására nem volt alkalmas, mivel tehervonatokhoz használták. A mozdonyok korszerű fékrendszerrel voltak felszerelve, ami biztosította a biztonságos üzemeltetést a meredek norvég hegyi pályákon.

Szolgálati történelem

Az NSB Di 1 mozdonyokat elsősorban Norvégiában használták, és a norvég vasúthálózat gerincét képezték a második világháború utáni években. A mozdonyok nagy teljesítményük és megbízhatóságuk miatt hamar népszerűvé váltak. Az 1950-es évek végére a mozdonyok elavulttá váltak, és 1960 körül kezdték kivonni őket a forgalomból. Bár a mozdonyok nem váltak híressé baleseteik vagy meghibásodásaik okán, az 1960-as évek közepén selejtezésre kerültek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ami a megőrzött példányokat illeti, sajnos nem maradt fenn egyetlen NSB Di 1 mozdony sem múzeumi vagy működőképes állapotban. Az öt gyártott mozdony közül egyik sem került be múzeumokba, és az évek során mindegyiket leselejtezték. Ezért a mozdonyok leginkább csak a történelemkönyvekben maradtak fenn.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NSB Di 1 mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a köznyelvben, a norvég vasúttörténelem szerves részét képezik. Modellvasúti körökben nem kifejezetten elterjedtek, és a vasúti rajongók körében inkább a történelmi vonatkozásuk miatt érdekesek. A mozdony nem szerepelt jelentős kulturális alkotásokban, így filmekben vagy könyvekben sem tűnt fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény: 1930 kW
Tengelyelrendezés: (A1A)'(A1A)’
Maximális sebesség: 90 km/h
Hossz: 19,7 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di_1

Képek

Források: Wikipédia, Google