NSB Di 2 dízelmozdony

Az NSB Di 2 dízelmozdony egykor a norvég vasút hálózatán szolgált, sokoldalúan támogatta a belföldi áruszállítást és a személyszállítást a 1950-es évektől kezdve.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB Di 2 típusú dízelmozdony a norvégiai vasúti hálózat részeként került kifejlesztésre, kifejezetten az állami vasúttársaság, a Norges Statsbaner (NSB) igényei alapján. A mozdonyokat a Henschel & Sohn német vállalat gyártotta Kasselben, Németországban. Az első példányok 1954-ben készültek el, részeként a háború utáni vasúti modernizációs törekvéseknek, melynek célja a dízeltechnológia elterjesztése volt a gőzmozdonyok lecserélése érdekében. Összesen 54 darab NSB Di 2 mozdony készült, melyek alapvetően tolatófeladatokat láttak el.

Technikai jellemzők

Az NSB Di 2 egy dízelmozdony, amely a korszaknak megfelelő dízelmotorral rendelkezett. A tengelyelrendezése B, ami azt jelenti, hogy két hajtott tengellyel bírt. Az NSB Di 2 maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, mely lehetővé tette számára a megfelelő teljesítményt a tolatási feladatok során. A mozdonyok kompakt méretűek voltak, ami különösen alkalmassá tette őket a szűk helyeken történő manőverezésre, mint amilyenek a pályaudvarok vagy ipari területek.

Szolgálati történelem

Az NSB Di 2 mozdonyokat széles körben használták Norvégiában tolatófeladatokra és rövid távolságú vonatok húzására. A mozdonyok több évtizeden keresztül álltak szolgálatban, köszönhetően a megbízható konstrukciójuknak és az alacsony karbantartási igényüknek. Az 1990-es évek végén kezdődött el a típus fokozatos kivonása, részben az újabb és hatékonyabb mozdonyok érkezésének köszönhetően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több NSB Di 2 mozdony is fennmaradt múzeumi vagy nosztalgiajellegű célokra. Norvégiában és néhány más európai országban is találhatóak megőrzött példányok, amelyek időnként nosztalgiavonatok részeként üzemelnek. A norvég vasúti múzeumokban gyakran kiállítják őket, hogy bemutassák a norvég vasúti közlekedés fejlődését a 20. század második felében.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az NSB Di 2 mozdonyok egyszerű és funkcionális megjelenésük ellenére fontos szerepet játszottak Norvégia ipari és vasúti történelmében.
  • A mozdonyok modellvasúti változatai is elérhetők különböző méretarányokban, ami tanúsítja azok népszerűségét a vasútrajongók körében.
  • Kulturális hatásként említhető, hogy a mozdonyok norvég vasúti filmekben és dokumentumfilmekben is gyakran feltűnnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés B
Maximális sebesség 100 km/h
Gyártó Henschel & Sohn
Gyártási év 1954
Példányszám 54

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di_2