Történeti háttér és gyártás
A NSB Di 6 dízelmozdonyt a norvég vasúttársaság, a Norges Statsbaner (NSB) rendelte meg az 1990-es évek elején. A mozdony kifejlesztésére az volt az igény, hogy korszerű, nagy teljesítményű dízelmozdonyokat vezethessenek be Norvégia vasútvonalain. A gyártást a német ABB vállalat végezte, a mozdonyokat 1996-ban gyártották.
Eredetileg 12 darab mozdonyt rendeltek, de technikai problémák miatt a sorozat nem vált sikeressé, és végül a Norvég vasút visszaküldte az összes mozdonyt a gyártónak.
Technikai jellemzők
- A NSB Di 6 dízelmozdony dízel-meghajtású.
- A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’.
- Teljesítménye körülbelül 3,300 lóerő.
- Maximális sebessége 160 km/h.
- Futóműve rugalmas felfüggesztéssel ellátott, modern kialakítású.
- Fékrendszere elektropneumatikus és légfékrendszert használ.
Szolgálati történelem
A NSB Di 6 mozdonyok Norvégiában álltak szolgálatba, de már korai használatuk során komoly technikai problémák merültek fel. Az ABB által gyártott mozdonyok nem feleltek meg a norvég körülményeknek, ami gyakori meghibásodásokhoz vezetett. Ennek eredményeképpen a norvég vasúttársaság 1999-re úgy döntött, hogy kivonja ezeket a mozdonyokat a forgalomból, és visszaszállította őket a gyártónak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A visszaküldött mozdonyok közül egy sem maradt meg Norvégiában múzeumi darabként, így jelenleg nem található meg belőlük kiállított példány.
Érdekességek és kulturális hatás
A NSB Di 6 mozdony hírhedtté vált technikai megbízhatatlansága miatt, amely miatt végül vissza is tértek a gyártóhoz. Habár Norvégiában nem sikerült tartósan szolgálatba állnia, a mozdonyok története érdekes példaként szolgál a vasúti technológia kihívásaira és a nemzeti vasúthálózatok speciális igényeire.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Teljesítmény | 3300 lóerő |
Maximális sebesség | 160 km/h |