NSB Di 8 dízelmozdony

Az NSB Di 8 dízelmozdony a norvég vasút számára készült a 90-es években, hatékonyságával és robusztus felépítésével hozzájárulva a modern vasúti szállítás fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB Di 8 dízelmozdonyokat a norvég államvasutak, a Norges Statsbaner (NSB) megrendelésére fejlesztették ki, hogy modernebb és hatékonyabb dízelmozdonyokat biztosítsanak a teherszállítás számára. A mozdonyokat a német Maschinenbau Kiel (MaK) vállalat gyártotta 1996-ban. Összesen 20 darab készült ebből a típusból, amely az 1980-as évek végén és 1990-es évek elején megindult vasúti modernizációs program részeként szolgálta a norvég vasutakat.

Technikai jellemzők

Az NSB Di 8 dízelmozdony egy dízel-elektromos hajtásrendszerrel működik, amely lehetővé teszi a mozdony számára a nagy teljesítményű vontatást. A tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy hat hajtó tengellyel rendelkezik. A mozdony maximális sebessége körülbelül 120 km/h. A gép hossza 20,4 méter, magassága pedig 4,37 méter. Nem személyszállító célra tervezték, ezért utasférőhelyek nincsenek kialakítva. A futómű és a fékrendszer speciálisan a teherszállítás igényeihez lett tervezve.

Szolgálati történelem

Az NSB Di 8 mozdonyok Norvégiában álltak szolgálatban és főként tehervonatok vontatására használták őket. Az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak a norvég vasúti teherszállításban. Az idő előrehaladtával néhányat közülük más vasúttársaságok is alkalmaztak, de az eredeti használatuk Norvégiához köthető. Az idők során kisebb modernizációkat hajtottak végre rajtuk, hogy megfeleljenek az aktuális műszaki követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy az NSB Di 8 mozdonyok közül bármelyik múzeumban lenne megőrizve vagy nosztalgia célokra használnák. A legtöbb ilyen járművet még üzemi célokra alkalmazzák, vagy eladásra kerültek más vasúttársaságok számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A Di 8 mozdonyok nem rendelkeznek jelentős kulturális vagy rajongói háttérrel, de népszerűek a modellezők körében, különösen a skandináv vasútmodelles közösségekben. A mozdonyt a részletgazdag és hiteles kivitel miatt többször modellként is reprodukálták.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1996
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 120 km/h
Hossz 20,4 m
Magasság 4,37 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di_8